Nová škola - DUHA s.r.o.
Edice Čtení s porozuměním
0 Kč
0

Metodické rady - Prvouka

Prvouka 2 - Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět – učivo a očekávané výstupy

27.10.2016

Názvy kapitol: Opakování učiva 1. ročníku; Po prázdninách ve škole; Rozvrh hodin; Třída; Pravidla chování; Bezpečná cesta do školy; Dopravní prostředky; Dopravní značky; Opakování č. 1.

Učivo tematického celku: orientace ve školní budově a v jejím okolí; znalost názvů jednotlivých místností školy, jejich účel a vybavení; povolání zaměstnanců školy; školní řád; mezilidské vztahy (mezi vrstevníky a vzhledem k věkovému odstupu a sociálnímu postavení různých lidí); zásady komunikace a pravidla slušného chování mezi lidmi (úcta, zdvořilost, tolerance, vstřícnost, solidarita); školní pravidla (chování o přestávce a během vyučování, udržování pořádku a čistoty ve třídě); orientace v rozvržení vyučovacích hodin (rozvrh hodin); zásady bezpečné cesty do školy; orientace v základních dopravních situacích; praktické využití dopravních prvků usnadňujících bezpečnou cestu do školy (semafor, přechod pro chodce); praktické zvládnutí rizikových úseků při cestě do školy (chůze po okraji vozovky, cesta hromadným dopravním prostředkem); základní rozlišení dopravních prostředků; znalost důležitých telefonních čísel; dopravní značky; pravidla při přecházení železničního přejezdu.

Očekávané výstupy:

  • Orientuje se v budově školy, rozlišuje místnosti školy podle jejich účelu, zná účel zařízení a pomůcek, umí je pojmenovat.
  • Zná adresu budovy školy.
  • Uplatňuje základní zásady společenského chování s ohledem na věk a sociální postavení lidí (spolužáci x zaměstnanci školy).
  • Uvědomuje si základní povinnosti vyplývající ze školního řádu, ví, jak se má chovat ve vyučování i o přestávkách.
  • Orientuje se podle rozvrhu hodin.
  • Ovládá základní pravidla provozu na pozemních komunikacích z pohledu chodce a prakticky je
  • uplatňuje při cestě do školy a při řešení dopravní situace v okolí školy.
  • Umí vyhodnotit riziková místa při cestě do školy a podle toho se zachovat.
  • Rozlišuje základní dopravní prostředky a dopravní značky, zná pravidla při přecházení železničního přejezdu, rozlišuje osobní a nákladní přepravu.
  • Pamatuje si důležitá telefonní čísla (150, 155, 158), uvědomuje si účel jednotného telefonního čísla (112).

2. Tematický celek: Podzim

Názvy kapitol: Podzim; Ovoce; Zelenina; Stálí a stěhovaví ptáci; V lese; Listnaté stromy v lese; Jehličnaté stromy v lese; Smíšený les; Keře; Houby; Savci v lese; Význam lesa.

Učivo tematického celku: den podzimní rovnodennosti; podzimní počasí; pozorování proměn přírody na podzim; stromy na podzim (opadavé stromy); výskyt ovoce (strom nebo keř); vitaminy; využití a zpracování plodů; rozdělení zeleniny; základní stavba těla ptáka; stálí a stěhovaví ptáci; listnaté stromy a jejich proměna během roku; rozlišení našich základních listnatých stromů (list, plod); jehličnaté stromy; pojem stálezelené stromy a jehlice; smíšený les; vhodné oblečení do lesa; ochrana před klíšťaty; naše nejznámější keře; houby (jedlé, nejedlé, jedovaté); hlavní zásady při sběru hub; savci a stavba jejich těla; způsob života našich nejznámějších savců obývajících les; význam lesa.

Očekávané výstupy:

  • Jednoduše vysvětlí pojem den podzimní rovnodennosti a popíše změny nastávající od tohoto dne v délce dne a noci.
  • Na základě vlastního pozorování charakterizuje podzimní počasí a průběh proměn podzimní přírody.
  • Uvědomuje si význam ovoce pro zdravý vývoj těla člověka (vitaminy).
  • Pojmenuje a rozlišuje výsledky zpracování ovoce (kompot, sirup, mošt, marmeláda).
  • Rozlišuje zeleninu podle částí, které z nich člověk konzumuje, a pojmenuje známé zástupce zeleniny.
  • Popíše stavbu těla ptáků a jednoduše vysvětlí podstatu dělení ptáků na stálé a stěhovavé.
  • Pojmenuje běžně známé druhy stěhovavých ptáků.
  • Pozoruje a pojmenuje běžné druhy stálých ptáků.
  • Na základě pozorování si uvědomuje proměnu listnatých stromů během roku a určuje názvy stromů rostoucích u nás podle tvaru jejich listů a podle plodů.
  • Porovnává a třídí šišky jehličnatých stromů podle nápadných a určujících znaků a přiřazuje je k odpovídajícímu stromu.
  • Umí rozpoznat běžně známé zástupce listnatých a jehličnatých stromů ve svém okolí, objasní pojem smíšený les.
  • Uvědomuje si potřebu vhodného oblečení a obuvi do lesa, umí se vhodnými prostředky chránit před přisátím klíštěte.
  • Pojmenuje běžně známé druhy keřů rostoucích u nás podle jejich plodů.
  • Uvědomuje si nebezpečí plynoucí z trhání a ochutnávání neznámých plodů.
  • Rozezná rozdíly mezi běžně známými druhy jedlých, nejedlých a jedovatých hub.
  • Uplatňuje hlavní zásady při sběru hub, uvědomuje si nebezpečí plynoucí z požití jedovatých hub.
  • popíše stavbu těla savců a jednoduše vysvětlí od čeho je název savce odvozen.
  • Popíše běžné druhy našich savců obývajících les, způsob jejich života (druh potravy).
  • Uvědomuje si význam lesa a jeho nezbytnost pro život všech živých organizmů, chápe potřebu
  • ochrany lesa a životního prostředí.

3. Tematický celek: Zima

Názvy kapitol: Příprava živočichů na zimu; Živočichové v zimě; Zimní radovánky; Vánoce; Opakování č. 2.

Učivo tematického celku: den zimního slunovratu, zimní měsíce; zimní počasí; pozorování proměn přírody v zimě; příprava volně žijících živočichů na zimu; pomoc živočichům v zimním období (krmelec pro lesní živočichy, krmítko pro stálé ptáky); tradiční předvánoční zvyky (Mikuláš, čert, anděl); druhy zimních sportů a vybavení na ně, ochrana před úrazy; vánoční svátky (Štědrý den, První svátek vánoční, Druhý svátek vánoční); průběh Štědrého dne na základě vlastních zkušeností; lidové zvyky, koleda, betlém.

Očekávané výstupy:

  • Jednoduše vysvětlí pojem den zimního slunovratu a čím se tento den odlišuje od státních dnů v roce.
  • Na základě vlastního pozorování charakterizuje zimní počasí a viditelné proměny zimní přírody.
  • Chápe potřebu pomáhat v zimě volně žijícím živočichům, odlišuje krmelec od krmítka.
  • Uvědomuje si, že někteří živočichové se před zimou ukrývají, a proto je nemůže během zimního období v přírodě spatřit, jmenuje příklady.
  • Vysvětlí, proč některé druhy ptáků může spatřit v zimě u krmítka (stálí ptáci) a naopak kam a proč odlétají jiné druhy ptáků (stěhovaví ptáci).
  • Pojmenuje typické zimní sporty a jejich vybavení, vypráví, jak si v zimě hraje a sportuje.
  • Umí se v zimním období chránit vhodným oděvem a při provozování zimních sportů používá vhodné ochranné pomůcky.
  • Uvědomuje si význam svátečních dnů, které si připomínáme v zimním období, na základě vlastních zkušeností a zážitků vypráví o průběhu vánočních svátků (Štědrého dne), popíše tradiční zvyky.

4. Tematický celek: Čas

Názvy kapitol: Měsíce; Dny v týdnu, kalendář; Hodiny; Minulost, současnost, budoucnost.

Učivo tematického celku: střídání čtyř ročních období v přírodě; svátky a zvyky udržované během čtyř ročních období; rok; měsíc; týden; pracovní dny, dny volna, svátky; druhy kalendářů; čas; den; hodina, minuta, určování času, minulost, současnost, budoucnost.

Očekávané výstupy:

  • Chápe pojmy roční období a rok.
  • Ví, kterými dny začínají jednotlivá roční období, a stručně charakterizuje s tím související změny v přírodě.
  • Zařadí měsíce do jednotlivých ročních období.
  • Orientuje se v různých druzích kalendářů a umí je prakticky používat.
  • Určuje čas podle hodin a prakticky využívá základní časové jednotky (hodina, minuta).
  • Rozlišuje mezi dějem v minulosti, přítomnosti a budoucnosti.

5. Tematický celek: Domov

Názvy kapitol: Můj domov; Česká republika; Praha; Rodina; Pomoc rodičům; Pokojové rostliny; Domácí mazlíčci; Povolání; Opakování č. 3.

Učivo tematického celku: domov; obec (město, vesnice); bytový dům, rodinný dům; naše vlast,

Česká republika; mateřský jazyk; naše státní symboly (státní vlajka, státní znak, státní hymna); vláda; prezident; znázornění příbuzenských vztahů za pomoci tzv. rodinného stromu; zapojení jednotlivých členů rodiny do péče o domácnost; dodržování zásad bezpečnosti při používání elektrických spotřebičů; pokojové rostliny, péče o pokojové rostliny (zalévání, přihnojování, kypření, přesazování); péče o domácí mazlíčky, bližší seznámení s chovem a způsobem života psa domácího a kočky domácí, názvy samce, samice a mláděte; povolání a jejich druhy (práce manuální a duševní), služby, odměna za práci (plat); rodičovská dovolená, důchod.

Očekávané výstupy:

  • Rozeznává několik významů slova domov a vlastními slovy jednotlivé významy popsat.
  • Vlastními slovy vyjádří, co pro něho znamená domov.
  • Správně chápe význam pojmu obec, popíše obecné charakteristické znaky města a vesnice.
  • Umí určit polohu České republiky v rámci Evropy, na vlastivědné mapě České republiky vyhledá hlavní město ČR Prahu a svoji obec.
  • Rozlišuje a pojmenovává tři státní symboly ČR (státní vlajka, státní znak, státní hymna).
  • Pojmenuje některé běžně známé pamětihodnosti v Praze, uvědomuje si význam Prahy jako sídla
  • prezidenta a vlády.
  • Rozlišuje blízké a širší příbuzenské vztahy v rodině za pomoci zobrazení tzv. rodinného stromu.
  • Uvědomuje si nutnost vzájemné pomoci v rodině a svůj podíl na zapojení se do jednoduchých činností při péči o domácnost (udržování pořádku).
  • Chápe nutnost dodržování zásad bezpečnosti při používání elektrických spotřebičů.
  • Rozezná běžně známé zástupce pokojových rostlin (fialka, orchidea, dracena, fíkus).
  • Chápe potřebu pravidelné péče o pokojové rostliny.
  • Uvědomuje si potřebu pravidelné péče o domácí mazlíčky a jejich potřeby (vhodný příbytek, voda, krmení).
  • Odlišuje od sebe povolání převážně manuálně zaměřená od duševních, chápe základní význam odměny za práci (plat).
  • Rozumí posloupnosti hlavních etap lidského života od dětství přes volbu povolání k založení vlastní rodiny až ke stáří.

6. Tematický celek: Jaro

Názvy kapitol: Jaro; Jarní květiny; Stromy na jaře; Zahrada na jaře; Páci na jaře; Hospodářská zvířata; Domácí ptáci; Opakování č. 4.

Učivo tematického celku: jaro, den jarní rovnodennosti, jarní měsíce; jarní práce na zahradě; jarní květiny, stavba těla kvetoucích rostlin (kořen, stonek, list, květ), rostliny vyrůstající z cibulky x z kořene; vývoj plodu (pupeny, pučení, pyl, opylení, oplození květu, plod), hmyz opylující květy (včela, čmelák, motýl, moucha); ovocné stromy (meruňka, broskvoň); běžně známí zástupci zeleniny; ptáci na jaře, průběh hnízdění ptáků, vajíčka, líhnutí z vajec, ptáčata; chov hospodářských zvířat pro užitek, názvy samců, samic a mláďat hospodářských zvířat; běžně známí zástupci domácích ptáků, názvy samců, samic a mláďat domácích ptáků, chov domácích ptáků pro užitek.

Očekávané výstupy:

  • Popisuje viditelné proměny přírody na jaře (např. rašení listů, rozkvétání prvních jarních květin).
  • Jednoduše vysvětlí pojem den jarní rovnodennosti a popíše změny, které v souvislosti s ním v přírodě nastávají.
  • Jednoduše popíše změny v přírodě na jaře (počasí, růst a kvetení rostlin a stromů, přílet stěhovavých ptáků).
  • Jednoduše popíše základní jarní práce na zahradě, rozlišuje setí a sázení. Zná základní životní potřeby rostlin.
  • Rozeznává běžně známé zástupce jarních květin (sněženka, bledule, prvosenka, sasanka).
  • Popíše stavbu těla rostliny, uvědomuje si, že některé rostliny vyrůstají z cibulky, jiné z kořene.
  • Vysvětlí rozdíl mezi bylinou a dřevinou.
  • Pozoruje a popíše pučení listů a květů na stromech.
  • Popíše vývoj plodu na příkladu ovocných stromů (např. meruňka, broskvoň), pojmenuje běžně známé zástupce opylovačů (včela, čmelák, motýl, moucha).
  • Rozlišuje především jarní druhy zeleniny podle způsobu využití částí jejich těla.
  • Uvědomuje si prospěšnost ovoce a zeleniny pro zdraví člověka (vitaminy, vláknina).
  • Pozoruje průběh hnízdění stěhovavých a stálých ptáků, uvědomuje si nutnost ptáky při hnízdění nerušit.
  • Pojmenuje běžně známé zástupce samců, samic a mláďat hospodářských zvířat a domácích ptáků.
  • Na základě vlastních zkušeností s výrobky, které používá, rozpoznává užitek, pro který chováme hospodářská zvířata a domácí ptáky.

7. Tematický celek: Lidské tělo

Názvy kapitol: Lidské tělo, smysly; Péče o zuby; Nemoc, úraz.

Učivo tematického celku: stavba lidského těla; smysly; péče o zuby, mléčné zuby, stálé zuby; nemoc (příznaky běžných druhů nemocí, postup při léčení nemoci); chování v případě úrazu, předcházení úrazům (ochranné prostředky).

Očekávané výstupy:

  • Pojmenuje základní části lidského těla, rozlišuje jednotlivé části horních a dolních končetin.
  • Rozeznává pět smyslů a jejich funkce.
  • Uvědomuje si přeměnu mléčných zubů ve stálé.
  • Chápe nutnost pravidelné péče o zuby, zná hlavní zásady péče o zuby.
  • Rozpozná některé obvyklé příznaky běžných nemocí, ví, jak postupovat při návštěvě lékaře.
  • Uplatňuje zásady předcházení nemocem (zdravé složení stravy, otužování, pohybová aktivita).
  • Chápe rozdíl mezi prací a volným časem.
  • Rozezná vážnější úraz od drobného úrazu, zná zásady ošetření drobných poranění.
  • Uplatňuje zásady ochrany před úrazy (vhodné ochranné prostředky).

8. Tematický celek: Léto

Názvy kapitol: Léto; Příroda v létě; Cestování, výlety; Závěrečné opakování.

Učivo tematického celku: den letního slunovratu, letní měsíce; pozorování letních proměn v přírodě; louka, voda, les v létě; dozrávání některých lesních plodů, rostliny kvetoucí v létě; základní druhy hmyzu (včela, čmelák, saranče, kobylka); běžné druhy ryb, vodních ptáků a rostlin vyskytujících se ve vodě a u vody; zásady sběru lesních plodů a jedlých hub; zásady chování v přírodě; cestování, prázdninové výlety možnosti letních aktivit, dětské tábory, dovolená, ochrana zdraví při letních aktivitách.

Očekávané výstupy:

  • Jednoduše vysvětlí pojem den letního slunovratu a popíše změny, které v souvislosti s ním v přírodě nastávají.
  • Popisuje a pozoruje viditelné proměny přírody v létě.
  • Na základě vlastního pozorování charakterizuje letní počasí.
  • Vnímá rozmanitost přírody, rozlišuje les, louku, pole, zahradu.
  • Uvědomuje si, že člověk krajinu přetváří – mění, využívá a chrání.
  • Pojmenuje běžně známé druhy hmyzu, uvědomuje si, že většina z nich vydává charakteristické zvuky (bzučení, cvrkot).
  • Rozeznává běžně známé zástupce vodních rostlin a živočichů, chápe, že někteří obývají vodu a jiní se vyskytují v blízkosti vod. Chápe, že je voda důležitá pro všechny rostliny a živočichy.
  • Pozoruje a popíše jemu známé lesní stromy, keře a jejich jedlé plody.
  • Řídí se základními zásadami při sběru jedlých hub.
  • Uplatňuje základní zásady chování v přírodě.
  • Na základě vlastních zkušeností vypráví o letních aktivitách dětí (výlety, divadelní představení, návštěva zoologické zahrady).
  • Uvědomuje si nutnost dodržovat základní zásady bezpečnosti při letních aktivitách.

Převzato z Metodického průvodce učebnicí s pracovním sešitem PRVOUKA 2 (22-32).

OBSAH

  1. Úvod
  2. Orientační návrh časového plánu
  3. Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět – učivo a očekávané výstupy
  4. Metodické pokyny viz. METODICKÝ PRŮVODCE
Doporučené tituly

Sdílet článek na FB

facebook

Ukázka interaktivních cvičení

IUč ke stažení

Katalog 1. stupeň

Katalog 2. stupeň

Bezplatné zapůjčení vzorků

| Hlavní stránka | Novinky | Akční nabídky | O nás | Jak nakupovat | Kontakty
Ověřit CSS!