Nová škola - DUHA s.r.o.
Edice Čtení s porozuměním
0 Kč
0

Metodické rady - Prvouka

Prvouka 3 - Průřezová témata, jiné vzdělávací oblasti

27.10.2016

Průřezová témata:

Průřezová témata reprezentují okruhy aktuálních problémů současného světa. Patří proto k základnímu vzdělávání jako jeho významná a nedílná součást. Tematické okruhy průřezových témat procházejí napříč vzdělávacími oblastmi a umožňují propojení vzdělávacích obsahů jednotlivých oborů. Témata jsou integrovaná do učebních předmětů. Podmínkou činnosti průřezových témat je jejich propojenost se vzdělávacím obsahem konkrétních předmětů a s obsahem dalších školních i mimoškolních činností žáků. Vytváření příležitosti pro individuální rozvoj a uplatnění žáků i pro jejich vzájemnou spolupráci, pomáhají rozvíjet žákovu osobnost, zejména v oblasti postojů a hodnot.

1. Osobnostní a sociální výchova

Celá vzdělávací oblast Člověk a jeho svět naplňuje dané průřezové téma alespoň zčásti ve všech jeho tematických okruzích a tématech, neboť učivem se stává sám žák, konkrétní žákovská skupina i běžné situace každodenního života. Toto téma se soustřeďuje na osobnost žáka, respektuje jeho individuální potřeby i zvláštnosti, vede ho k poznání sebe sama i druhých lidí, a tím mu pomáhá utvářet praktické životní dovednosti, jako jsou zejména sociální dovednosti a uvědomování si hodnot.

Tematické okruhy tohoto tématu jsou členěny do tří částí, které jsou zařazeny na rozvoj osobnostní, sociální a mravní. Všechna jsou nutná uskutečňovat prakticky, prostřednictvím vhodných her, cvičení, debat a modelových situací.

Osobnostní rozvoj:

  • rozvoj schopností poznávání – vnímání výkladu, práce s textem (všechny formy čtenářské gramotnosti), cvičení paměti a schopnosti soustředit se;
  • sebepoznání a sebepojetí – poznání sebe sama, jedinečnost každého člověka, konfrontace postojů, odlišné názory, zaujetí stanoviska (zejména celek Lidé kolem nás a část tématu Živá příroda – Člověk).

Sociální rozvoj:

  • poznávání lidí – zejména kapitoly Odlišnost a tolerance, Co smíme a co nesmíme, Povolání – rozvoj schopnosti poznávat, respektovat a tolerovat odlišnosti;
  • mezilidské vztahy – celý tematický celek Lidé kolem nás – vztahy v rodině, ve třídě, mezi cizími lidmi, otázky lidských práv, empatie, podpory a pomoci;
  • komunikace – všechny tematické celky – rozvoj komunikativních dovedností při všech činnostech v různých situacích (např. práce s informacemi, řešení konfliktních situací);
  • kooperace a kompetice – rozvoj dovedností v oblasti sebeovládání, připuštění vlastní chyby, omylu, selhání, schopnost korigovat svoje požadavky a nároky, schopnost vést konstruktivní dialog.

Morální rozvoj:

  • řešení problémů a rozhodovací dovednosti – rozvoj dovednosti problém pochopit, rozpoznat a hledat různé varianty řešení při individuálních i kolektivních činnostech;
  • hodnoty, postoje, praktická etika – vedení žáků k uvědomění si morálních hodnot.

2. Výchova demokratického občana

Toto průřezové téma má za úkol vybavit žáka základní úrovní občanské gramotnosti, která vyjadřuje způsobilost orientovat se v demokratické a pluralitní společnosti. V obecné rovině představuje syntézu hodnot spravedlnosti, tolerance a odpovědnosti, v konkrétní rovině potom zejména rozvoj kritického myšlení, vědomí svých práv a povinností a porozumění demokratickému uspořádání společnosti.

  • občanská společnost a škola – třídní pravidla, školní řád, vzdělávání jako cesta k osobnímu rozvoji a budoucímu povolání – postoje;
  • občan, občanská společnost a stát – širší souvislosti, vztah k vlasti, národní hrdost (celek Místo, kde žijeme – Naše vlast), základní práva a povinnosti;
  • formy participace občanů v politickém životě (celek Místo, kde žijeme – Naše obec, Naše vlast, Hlavní město Praha).

3. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech

Toto téma má za úkol prohlubovat dovednosti žáků potřebné pro orientaci v evropském a dále pak

i v globálním prostoru. Zaměřuje se na porozumění sociálním a kulturním odlišnostem mezi národy, podněcuje zájem o evropské i světové dění. Vzhledem k prohlubující se globalizaci světa má toto téma stále větší význam.

  • Evropa a svět nás zajímá – základní informace o státech, které s ČR sousedí, sdělování zážitků a zkušeností žáků z cest do cizích zemí, uvědomování si rozmanitosti národů ve světě (celek Místo, kde žijeme – Naše vlast, celek Lidé kolem nás).

4. Multikulturní výchova

Toto téma umožňuje žákům seznamovat se s rozmanitostí různých kultur, jejich tradicemi a hodnotami. Snaží se vést žáky k respektování odlišností, k rozvoji tolerance a vzájemného pochopení způsobu života jiných národností, ale i různých sociálních skupin v rámci jednoho národa. Na základě poznání této rozmanitosti si pak žáci mohou lépe uvědomovat svoji vlastní kulturní identitu, tradice a hodnoty.

  • kulturní diference – jiné kultury, cizí země, způsob života, zvyky, tradice;
  • lidské vztahy – výchova k toleranci a respektování odlišného (celek Lidé kolem nás – Odlišnost a tolerance, Co smíme a co nesmíme);
  • etnický původ – výchova k toleranci a pochopení, respektování;
  • multikulturalita – krása v odlišnosti, vzájemné obohacení (např. v oblasti kultury – knihy, filmy, hudba);
  • princip sociálního smíru a solidarity – obecná platnost lidských práv, nutnost je hájit a dodržovat.

5. Environmentální výchova

Úkolem tohoto tématu je vést žáky k pochopení celkové propojenosti a složitosti vztahů člověka

a životního prostředí, zejména k nutnosti postupného přechodu k dlouhodobě udržitelnému rozvoji společnosti a k poznání, že každý jedinec je zodpovědný za svůj vztah k přírodě. Vede žáky k pozorování a vnímání důsledků lidského jednání a snaží se je vést k aktivní účasti na ochraně a utváření životního prostředí.

Toto téma je realizováno zejména prostřednictvím tematických celků Neživá příroda, Živá příroda.

  • ekosystémy – typy krajiny, kulturní krajina a její využívání;
  • základní podmínky života (celek Neživá příroda);
  • lidské aktivity a problémy životního prostředí – lidské činnosti, které narušují životní prostředí, možnosti nápravy;
  • vztah člověka k prostředí – uvážené využívání přírodních zdrojů, spotřeba energií, spotřeba obecně – věci, odpady – třídění, recyklace (téma Ochrana přírody).

6. Mediální výchova

Smyslem tohoto tématu je poskytnout žákům základnu a dovednosti z oblasti mediální komunikace a práce s médii. Rozvíjí dovednost zpracovat, vyhodnotit a využít podněty, které přicházejí z okolního světa – z médií. Mediální výchova má vybavit žáka základní úrovní mediální gramotnosti, zejména schopnost analyzovat nabízená sdělení, posoudit jejich věrohodnost a vyhodnotit jejich komunikační záměr, dále potom schopnost volby vhodného média jako prostředku naplňování jeho potřeb – zisk informací, vzdělávání, naplnění volného času.

Pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět se nabízejí zejména tematické okruhy:

  • Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení;
  • Fungování a vliv médií ve společnosti;
  • Tvorba mediálního sdělení.

Učitelé mohou zařazovat tyto okruhy k probíraným tematickým celkům dle vlastního uvážení

a konkrétních potřeb.

Jiné vzdělávací oblasti:

Jazyk a jazyková komunikace:

  • vybavuje žáka takovými znalostmi a dovednostmi, které mu umožňují správně vnímat různá jazyková sdělení, rozumět jim, jasně a srozumitelně se vyjadřovat, účinně uplatňovat výsledky svého poznání.

Český jazyk a literatura – tematické básničky, úryvky z krásné literatury, říkadla a hádanky s otázkami k textu, které podporují čtenářskou gramotnost, otázky a úkoly k probíranému učivu.

Cizí jazyk – klíčové slovo z dané stránky v angličtině včetně transkripce výslovnosti (doporučujeme při vhodné příležitosti se žáky nacvičit) – na stránkách vpravo dole pod textem kromě stran s opakováním.

Matematika a její aplikace:

  • klade důraz na důkladné porozumění základním myšlenkovým postupům a pojmům z matematiky a jejich vzájemným vztahům, rozvíjí matematickou gramotnost, zaměřuje se na využití matematiky v reálném životě.

Rozvoj početních představ, orientace v čase, měření délky, objemu, hmotnosti, teploty a času, převody jednotek, matematické operace.

Člověk a svět práce:

  • zahrnuje rozsáhlou oblast pracovních činností a technologií, vede žáky k získání základních uživatelských dovedností v různých oborech lidské činnosti, přispívá k vytváření životní a profesní orientace žáků. Tato oblast vychází z konkrétních životních situací, kdy žáci přicházejí do přímého kontaktu s lidskou činností a technikou v rozmanitých podobách: manipulace – mapa, plánek, buzola, kompas; přírodniny – zkoumání, třídění (herbáře, výstavky), látky, moderní technologie atd.

Tělesná výchova:

  • spojuje pravidelnou každodenní pohybovou činnost se zdravím a využívá nabízené příležitosti: pohybové možnosti a aktivity žáků při vyučování – TV chvilky, pobyt v přírodě a turistika, výchova ke zdravému životnímu stylu a zodpovědnosti za vlastní zdraví.

Hudební výchova:

  • vede k porozumění hudebního umění, k aktivnímu vnímání hudby a zpěvu a jejich využívání jako svébytného prostředku komunikace: poslechové, vokální, instrumentální a hudebně pohybové činnosti (zejména tematické oblasti Prvouky Lidé kolem nás).

Výtvarná výchova:

  • vizuálně obrazné znakové systémy jako nezastupitelný nástroj poznávání a prožívání lidské existence: rozpoznání, pojmenování, porovnání, třídění a vztahy prvků vizuálně obrazného vyjádření, např. barvy, linie, tvary, objem a umístění v prostoru; obrazné ztvárnění jako prostředek pro vyjadřování emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ a osobních zkušeností.

Dramatická výchova:

  • rozšiřuje psychosomatické, herní a sociálně komunikační dovednosti. Zejména sociálně komunikační dovednosti lze rozvíjet ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět během her, ale i v běžné činnosti ve třídě při výuce – spolupráce a komunikace v běžných životních a herních situacích.

Etická výchova:

  • tento doplňující vzdělávací obor prostupuje všechny vzdělávací oblasti, veškeré školní i mimoškolní aktivity – mezilidské vztahy a komunikace, vzájemné poznávání s přihlédnutím k odlišnostem; lidská důstojnost, poznávání sebe sama, kreativita a iniciativa, řešení problémů a úkolů; přijetí vlastního i společného rozhodnutí, učení se pomoci, hledání pomoci při potížích; komunikace citů, empatie, asertivita, sebeovládání, vzory, dělení se, spolupráce, přátelství.

Převzato z Metodického průvodce učebnicí s pracovním sešitem PRVOUKA 3 (33-32).

OBSAH

  1. Úvod
  2. Charakteristika vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět
  3. Orientační návrh časového plánu
  4. Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět – učivo a očekávané výstupy
  5. Průřezová témata, jiné vzdělávací oblasti
  6. Klíčové kompetence rozvíjené v Prvouce 3
  7. Učebnicová sada Prvouka 3 – učebnice, ps, iuč
  8. Metodické pokyny viz. METODICKÝ PRŮVODCE
Doporučené tituly

Sdílet článek na FB

facebook

| Hlavní stránka | Novinky | Akční nabídky | O nás | Jak nakupovat | Kontakty
Ověřit CSS!