1. Osobnostní a sociální výchova
Celá vzdělávací oblast Člověk a jeho svět naplňuje dané průřezové téma alespoň zčásti ve všech jeho tematických okruzích a tématech, neboť učivem se stává sám žák, konkrétní žákovská skupina i běžné situace každodenního života. Toto téma se soustřeďuje na osobnost žáka, respektuje jeho individuální potřeby i zvláštnosti, vede ho k poznání sebe sama i druhých lidí, a tím mu pomáhá utvářet praktické životní dovednosti, jako jsou zejména sociální dovednosti a uvědomování si hodnot.
Tematické okruhy tohoto tématu jsou členěny do tří částí, které jsou zařazeny na rozvoj osobnostní, sociální a mravní. Všechna jsou nutná uskutečňovat prakticky, prostřednictvím vhodných her, cvičení, debat a modelových situací.
Osobnostní rozvoj:
- rozvoj schopností poznávání – vnímání výkladu, práce s textem (všechny formy čtenářské gramotnosti), cvičení paměti a schopnosti soustředit se;
- sebepoznání a sebepojetí – poznání sebe sama, jedinečnost každého člověka, konfrontace postojů, odlišné názory, zaujetí stanoviska (zejména celek Lidé kolem nás a část tématu Živá příroda – Člověk).
Sociální rozvoj:
- poznávání lidí – zejména kapitoly Odlišnost a tolerance, Co smíme a co nesmíme, Povolání – rozvoj schopnosti poznávat, respektovat a tolerovat odlišnosti;
- mezilidské vztahy – celý tematický celek Lidé kolem nás – vztahy v rodině, ve třídě, mezi cizími lidmi, otázky lidských práv, empatie, podpory a pomoci;
- komunikace – všechny tematické celky – rozvoj komunikativních dovedností při všech činnostech v různých situacích (např. práce s informacemi, řešení konfliktních situací);
- kooperace a kompetice – rozvoj dovedností v oblasti sebeovládání, připuštění vlastní chyby, omylu, selhání, schopnost korigovat svoje požadavky a nároky, schopnost vést konstruktivní dialog.
Morální rozvoj:
- řešení problémů a rozhodovací dovednosti – rozvoj dovednosti problém pochopit, rozpoznat a hledat různé varianty řešení při individuálních i kolektivních činnostech;
- hodnoty, postoje, praktická etika – vedení žáků k uvědomění si morálních hodnot.
2. Výchova demokratického občana
Toto průřezové téma má za úkol vybavit žáka základní úrovní občanské gramotnosti, která vyjadřuje způsobilost orientovat se v demokratické a pluralitní společnosti. V obecné rovině představuje syntézu hodnot spravedlnosti, tolerance a odpovědnosti, v konkrétní rovině potom zejména rozvoj kritického myšlení, vědomí svých práv a povinností a porozumění demokratickému uspořádání společnosti.
- občanská společnost a škola – třídní pravidla, školní řád, vzdělávání jako cesta k osobnímu rozvoji a budoucímu povolání – postoje;
- občan, občanská společnost a stát – širší souvislosti, vztah k vlasti, národní hrdost (celek Místo, kde žijeme – Naše vlast), základní práva a povinnosti;
- formy participace občanů v politickém životě (celek Místo, kde žijeme – Naše obec, Naše vlast, Hlavní město Praha).
3. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
Toto téma má za úkol prohlubovat dovednosti žáků potřebné pro orientaci v evropském a dále pak
i v globálním prostoru. Zaměřuje se na porozumění sociálním a kulturním odlišnostem mezi národy, podněcuje zájem o evropské i světové dění. Vzhledem k prohlubující se globalizaci světa má toto téma stále větší význam.
- Evropa a svět nás zajímá – základní informace o státech, které s ČR sousedí, sdělování zážitků a zkušeností žáků z cest do cizích zemí, uvědomování si rozmanitosti národů ve světě (celek Místo, kde žijeme – Naše vlast, celek Lidé kolem nás).
4. Multikulturní výchova
Toto téma umožňuje žákům seznamovat se s rozmanitostí různých kultur, jejich tradicemi a hodnotami. Snaží se vést žáky k respektování odlišností, k rozvoji tolerance a vzájemného pochopení způsobu života jiných národností, ale i různých sociálních skupin v rámci jednoho národa. Na základě poznání této rozmanitosti si pak žáci mohou lépe uvědomovat svoji vlastní kulturní identitu, tradice a hodnoty.
- kulturní diference – jiné kultury, cizí země, způsob života, zvyky, tradice;
- lidské vztahy – výchova k toleranci a respektování odlišného (celek Lidé kolem nás – Odlišnost a tolerance, Co smíme a co nesmíme);
- etnický původ – výchova k toleranci a pochopení, respektování;
- multikulturalita – krása v odlišnosti, vzájemné obohacení (např. v oblasti kultury – knihy, filmy, hudba);
- princip sociálního smíru a solidarity – obecná platnost lidských práv, nutnost je hájit a dodržovat.
5. Environmentální výchova
Úkolem tohoto tématu je vést žáky k pochopení celkové propojenosti a složitosti vztahů člověka
a životního prostředí, zejména k nutnosti postupného přechodu k dlouhodobě udržitelnému rozvoji společnosti a k poznání, že každý jedinec je zodpovědný za svůj vztah k přírodě. Vede žáky k pozorování a vnímání důsledků lidského jednání a snaží se je vést k aktivní účasti na ochraně a utváření životního prostředí.
Toto téma je realizováno zejména prostřednictvím tematických celků Neživá příroda, Živá příroda.
- ekosystémy – typy krajiny, kulturní krajina a její využívání;
- základní podmínky života (celek Neživá příroda);
- lidské aktivity a problémy životního prostředí – lidské činnosti, které narušují životní prostředí, možnosti nápravy;
- vztah člověka k prostředí – uvážené využívání přírodních zdrojů, spotřeba energií, spotřeba obecně – věci, odpady – třídění, recyklace (téma Ochrana přírody).
6. Mediální výchova
Smyslem tohoto tématu je poskytnout žákům základnu a dovednosti z oblasti mediální komunikace a práce s médii. Rozvíjí dovednost zpracovat, vyhodnotit a využít podněty, které přicházejí z okolního světa – z médií. Mediální výchova má vybavit žáka základní úrovní mediální gramotnosti, zejména schopnost analyzovat nabízená sdělení, posoudit jejich věrohodnost a vyhodnotit jejich komunikační záměr, dále potom schopnost volby vhodného média jako prostředku naplňování jeho potřeb – zisk informací, vzdělávání, naplnění volného času.
Pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět se nabízejí zejména tematické okruhy:
- Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení;
- Fungování a vliv médií ve společnosti;
- Tvorba mediálního sdělení.
Učitelé mohou zařazovat tyto okruhy k probíraným tematickým celkům dle vlastního uvážení
a konkrétních potřeb.
Jiné vzdělávací oblasti:
Jazyk a jazyková komunikace:
- vybavuje žáka takovými znalostmi a dovednostmi, které mu umožňují správně vnímat různá jazyková sdělení, rozumět jim, jasně a srozumitelně se vyjadřovat, účinně uplatňovat výsledky svého poznání.
Český jazyk a literatura – tematické básničky, úryvky z krásné literatury, říkadla a hádanky s otázkami k textu, které podporují čtenářskou gramotnost, otázky a úkoly k probíranému učivu.
Cizí jazyk – klíčové slovo z dané stránky v angličtině včetně transkripce výslovnosti (doporučujeme při vhodné příležitosti se žáky nacvičit) – na stránkách vpravo dole pod textem kromě stran s opakováním.
Matematika a její aplikace:
- klade důraz na důkladné porozumění základním myšlenkovým postupům a pojmům z matematiky a jejich vzájemným vztahům, rozvíjí matematickou gramotnost, zaměřuje se na využití matematiky v reálném životě.
Rozvoj početních představ, orientace v čase, měření délky, objemu, hmotnosti, teploty a času, převody jednotek, matematické operace.
Člověk a svět práce:
- zahrnuje rozsáhlou oblast pracovních činností a technologií, vede žáky k získání základních uživatelských dovedností v různých oborech lidské činnosti, přispívá k vytváření životní a profesní orientace žáků. Tato oblast vychází z konkrétních životních situací, kdy žáci přicházejí do přímého kontaktu s lidskou činností a technikou v rozmanitých podobách: manipulace – mapa, plánek, buzola, kompas; přírodniny – zkoumání, třídění (herbáře, výstavky), látky, moderní technologie atd.
Tělesná výchova:
- spojuje pravidelnou každodenní pohybovou činnost se zdravím a využívá nabízené příležitosti: pohybové možnosti a aktivity žáků při vyučování – TV chvilky, pobyt v přírodě a turistika, výchova ke zdravému životnímu stylu a zodpovědnosti za vlastní zdraví.
Hudební výchova:
- vede k porozumění hudebního umění, k aktivnímu vnímání hudby a zpěvu a jejich využívání jako svébytného prostředku komunikace: poslechové, vokální, instrumentální a hudebně pohybové činnosti (zejména tematické oblasti Prvouky Lidé kolem nás).
Výtvarná výchova:
- vizuálně obrazné znakové systémy jako nezastupitelný nástroj poznávání a prožívání lidské existence: rozpoznání, pojmenování, porovnání, třídění a vztahy prvků vizuálně obrazného vyjádření, např. barvy, linie, tvary, objem a umístění v prostoru; obrazné ztvárnění jako prostředek pro vyjadřování emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ a osobních zkušeností.
Dramatická výchova:
- rozšiřuje psychosomatické, herní a sociálně komunikační dovednosti. Zejména sociálně komunikační dovednosti lze rozvíjet ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět během her, ale i v běžné činnosti ve třídě při výuce – spolupráce a komunikace v běžných životních a herních situacích.
Etická výchova:
- tento doplňující vzdělávací obor prostupuje všechny vzdělávací oblasti, veškeré školní i mimoškolní aktivity – mezilidské vztahy a komunikace, vzájemné poznávání s přihlédnutím k odlišnostem; lidská důstojnost, poznávání sebe sama, kreativita a iniciativa, řešení problémů a úkolů; přijetí vlastního i společného rozhodnutí, učení se pomoci, hledání pomoci při potížích; komunikace citů, empatie, asertivita, sebeovládání, vzory, dělení se, spolupráce, přátelství.
Převzato z Metodického průvodce učebnicí s pracovním sešitem PRVOUKA 3 (33-32).
OBSAH
- Úvod
- Charakteristika vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět
- Orientační návrh časového plánu
- Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět – učivo a očekávané výstupy
- Průřezová témata, jiné vzdělávací oblasti
- Klíčové kompetence rozvíjené v Prvouce 3
- Učebnicová sada Prvouka 3 – učebnice, ps, iuč
- Metodické pokyny viz. METODICKÝ PRŮVODCE