Žáci si označí pomocí čtverečku konkrétní číslo. Zadáváme úkoly.
Např.:
- Žáci ukazují na číselné ose a počítají po 10, 100, 1000, ... (na příslušné číselné ose).
- Řekni (ukaž) číslo "hned před" a "hned za" určeným číslem. Vhodné je zadávat celé stovky (tisíce, ...). Žáci si uvědomují, že se dostali do předcházející stovky (tisíce, ...)
- Řekni číslo menší/větší než je vyznačené číslo.
- Vyber si dvě čísla na číselné ose a porovnej je. Žáci si sami odvodí, že menší číslo leží na čís. ose vlevo od většího čísla a naopak.
- Mezi kterými stovkami (tisíci, ...) leží vyznačené číslo? Ke které stovce (tisíci) blíž? Žáci hledají nejbližší nižší a vyšší stovku (tisíc, ...) a snadno tak pochopí zaokrouhlování.
Žáci si mohou na číselnou osu vyznačit pomocí čtverečků víc čísel (např. 70, 250, 420, 630, 890)
Učitel zadává úkoly:
- Zvedni nejmenší číslo.
- Zvedni největší číslo.
- Přiřaď čísla na číselnou osu.
- Přečti je seřazená vzestupně/sestupně.
- Které číslo je hned před/za číslem....
- Řekni číslo, které je větší než 250 a menší než 420.
Dále můžeme pracovat se čtverečky bez číselné osy:
Žáci seřadí čísla vzestupně/sestupně bez použití číselné osy. Všechna čísla pak zvětšují/zmenšují o 1, 3, 5, 10, 100... Výsledky zapisují na přiložený proužek papíru.
Činnosti s číselnou osou a čtverečky zařazujeme do hodin často, ale krátce. Úkoly střídáme a obměňujeme. Později některé úkoly mohou zadávat i žáci.
Mgr. Zdena Rosecká
Nakladatelství Nová škola Brno
Licencováno dle GFDL a CC-BY-SA 3.0