Rychlá objednávka
Vyberte sekci
Nejnovější články
Rychlý kontakt
Nová škola - DUHA s.r.o.
Mgr. Zita Janáčková Nakladatelství Nová škola Brno Mgr. Zdena Rosecká tel: 548 22 12 47 mobil: 774 157 796 e-mail: info@novaskolabrno.cz Franzova 66, 614 00 Brno - Maloměřice ![]() |
Metodické rady - Český jazykUčíme se písmena - metodické pokyny k pracovnímu sešitu03.10.2016
Pracovní sešit doplňuje Živou abecedu a Slabikář s kocourem Samem. Může však sloužit i jako samostatná pomůcka při vyvozování písmen v 1. ročníku. Obsahuje 29 písmen české abecedy s výjimkou písmen Q, W, X, se kterými se žáci seznamují až v 2. ročníku. Pořadí písmen je stejné, jak je žáci postupně poznávají v Živé abecedě a Slabikáři. Publikaci je možno využít jako pracovní sešit, nebo jednotlivé listy vystřihnout a použít jako volné karty. (Doporučujeme, aby karty vystřihovala dospělá osoba.) Popis Přední strana: • Horní část – seznámení se všemi čtyřmi druhy daného písmena – velké a malé tiskací písmeno, velké a malé psací písmeno. • Spodní část – nápovědné obrázky – slova vždy začínají danou hláskou (jedinou výjimku tvoří Y, kdy slovo tímto písmenem končí). Zadní strana: • Horní část – motivační říkanka, která je shodná s říkankou v Živé abecedě (Slabikáři). • Spodní část – obrázek k říkance. Náměty pro práci Přední strana, horní část: vyvození všech čtyř druhů písmen – pojmenuj, ukaž, zakroužkuj dle pokynu; přilož nad tiskací stejné; přilož pod psací tiskací; napiš psací na tabulku (papír); ukaž a pojmenuj písmeno. Přední strana, spodní část: pojmenuj obrázky; slovo vytleskej, urči počet slabik – přilož kolečka (fazole) podle počtu slabik a řekni počet; urči slovo, které má nejvíc (nejmíň) slabik; urči počáteční hlásku; přilož počáteční písmeno; urči poslední hlásku; je v některém slově hláska a, e?…; ukazuj a říkej, co je vlevo nahoře/vpravo nahoře/ vlevo dole/vpravo dole; přikryj obrázek vlevo (vpravo) nahoře (dole) – co je přikryté?; přikryj jeden (dva, tři) obrázky, co je vedle/nad/pod, na prvním (druhém) řádku, v prvním (druhém) sloupečku?; tvoř se slovy věty; hra: Žáci zpaměti odpovídají ano/ ne – Je tam myška (míč)? atd.; Co je vlevo nahoře (vpravo nahoře, vlevo dole, vpravo dole); je vedle motýla (nad, pod motýlem) myška?; vyjmenuj obrázky zpaměti; obrázky si můžeš vybarvit. Zadní strana, horní část: nauč se říkanku; vytleskej říkanku do rytmu; vyhledej a zakroužkuj všechna daná písmena; po řádcích ukazuj a spočítej slova na řádku; ano/ ne: je v prvním (druhém)… slově dané písmeno?, je jedno, nebo více? (pokud více, tak kolik?); spočítej daná písmena na řádku a za řádek přilož stejný počet koleček/ fazolí/číslici/napiš tečky/číslo, spočítej daná písmena na všech řádcích (pokud umíš); postupně ukazuj (označ) i další známá písmena (slabiky, slova), která umíš přečíst. Zadní strana, spodní část: povídej o obrázku, odpověz – otázky ke konkrétní říkance, např. M – Kdo kreslí myšku? Kde je myška?, A – Jak se jmenuje holčička? Kde stojí děti? Jak se zdraví?; obrázek si můžeš vybarvit. Figurka kocoura Sama k vystřižení na zadní straně obálky – možnosti slepení: • stojící na podstavci – vystřihni, podstavce ohni směrem dovnitř a figurku slep; • na špejli – vystřihni, podstavce odstřihni, vlož mezi přední a zadní část špejli a figurku slep; • samostatně pouze obrázek – vystřihni, odstřihni podstavce a figurku slep. Využití – např. procvičování beze slov – zvedání odpovědí na otázky ano/ne; při povídání – Kdo má doma zvířátko? (Hraje na…?, Komu se dnes povedlo/nepovedlo…?); přikládání (zakrývání) dle zadání; dramatizace – mluví za mě Sam; partner – já povídám Samovi. Vyučující může využít figurku jako upozornění „potřebuji vaši pozornost“. Celý článek ve formátu pdf si můžete stáhnout zde. Sdílet článek na FB |