K činnosti budete potřebovat 9 stokorun a 2 padesátikoruny. Pokud nemají žáci dostatečný počet bankovek a mincí, mohou pracovat ve dvojicích. Vyrovnejte je na lavici tak, že některou ze stokorun nahradíte dvěma padesátikorunami, např. třetí – viz obrázek.
Řekněte příklad, který model znázorňuje: 250 + 750 = 1000
Šipka naznačuje odsun padesátikoruny.
Nahraďte padesátikorunami např. šestou stokorunu.
Příklad: 550 + 450 = 1000
Žáci říkají příklady zpaměti nebo je zapisují na proužek papíru jako sčítání nebo jako rozklad čísla 1000.
Pokračujte dalšími variantami. Veďte žáky k tomu, aby každý zapsaný příklad nebo rozklad podtrhli. Práce se zpřehlední.
Vytvářejte další varianty tak, že dvacetikorunami nahrazuje jinou stokorunu, např. druhou, osmou, pátou…
Význam činnosti
Pochopení algoritmu dopočítávání. Nejprve dopočítáme do celé další stovky
např. 720 + 80 = 800, potom do tisíce 800 + 200 = 1000. Celkem přidáme 280.
Dopočítávat můžete samozřejmě i do některé z vyšších stovek, ne jen do 1000.
Vyrovnáte např. 8 stokorun a třetí nahradíte dvacetikorunami (desetikorunami), rozdělujete je a zapisujete vzniklé varianty – 220 + 580 = 800, 240 + 560 = 800 atd. Jistě přijdete i na jiné možnosti.
Ve 4. ročníku pak v oboru do 10 000 pracujete analogicky s tisícikorunami, které nahrazujete pětisetkorunami, dvousetkorunami či stokorunami.
Činnost je možné se změnou peněz využít také ve 2. ročníku. Místo stokorun použijete
desetikoruny a některou z nich nahrazujete: a) pětikorunami