Očekávané výstupy:
- Orientuje se v budově školy, rozlišuje místnosti školy podle jejich účelu, zná účel zařízení a pomůcek, umí je pojmenovat.
- Zná adresu budovy školy.
- Uplatňuje základní zásady společenského chování s ohledem na věk a sociální postavení lidí (spolužáci x zaměstnanci školy).
- Uvědomuje si základní povinnosti vyplývající ze školního řádu, ví, jak se má chovat ve vyučování i o přestávkách.
- Orientuje se podle rozvrhu hodin.
- Ovládá základní pravidla provozu na pozemních komunikacích z pohledu chodce a prakticky je
- uplatňuje při cestě do školy a při řešení dopravní situace v okolí školy.
- Umí vyhodnotit riziková místa při cestě do školy a podle toho se zachovat.
- Rozlišuje základní dopravní prostředky a dopravní značky, zná pravidla při přecházení železničního přejezdu, rozlišuje osobní a nákladní přepravu.
- Pamatuje si důležitá telefonní čísla (150, 155, 158), uvědomuje si účel jednotného telefonního čísla (112).
2. Tematický celek: Podzim
Názvy kapitol: Podzim; Ovoce; Zelenina; Stálí a stěhovaví ptáci; V lese; Listnaté stromy v lese; Jehličnaté stromy v lese; Smíšený les; Keře; Houby; Savci v lese; Význam lesa.
Učivo tematického celku: den podzimní rovnodennosti; podzimní počasí; pozorování proměn přírody na podzim; stromy na podzim (opadavé stromy); výskyt ovoce (strom nebo keř); vitaminy; využití a zpracování plodů; rozdělení zeleniny; základní stavba těla ptáka; stálí a stěhovaví ptáci; listnaté stromy a jejich proměna během roku; rozlišení našich základních listnatých stromů (list, plod); jehličnaté stromy; pojem stálezelené stromy a jehlice; smíšený les; vhodné oblečení do lesa; ochrana před klíšťaty; naše nejznámější keře; houby (jedlé, nejedlé, jedovaté); hlavní zásady při sběru hub; savci a stavba jejich těla; způsob života našich nejznámějších savců obývajících les; význam lesa.
Očekávané výstupy:
- Jednoduše vysvětlí pojem den podzimní rovnodennosti a popíše změny nastávající od tohoto dne v délce dne a noci.
- Na základě vlastního pozorování charakterizuje podzimní počasí a průběh proměn podzimní přírody.
- Uvědomuje si význam ovoce pro zdravý vývoj těla člověka (vitaminy).
- Pojmenuje a rozlišuje výsledky zpracování ovoce (kompot, sirup, mošt, marmeláda).
- Rozlišuje zeleninu podle částí, které z nich člověk konzumuje, a pojmenuje známé zástupce zeleniny.
- Popíše stavbu těla ptáků a jednoduše vysvětlí podstatu dělení ptáků na stálé a stěhovavé.
- Pojmenuje běžně známé druhy stěhovavých ptáků.
- Pozoruje a pojmenuje běžné druhy stálých ptáků.
- Na základě pozorování si uvědomuje proměnu listnatých stromů během roku a určuje názvy stromů rostoucích u nás podle tvaru jejich listů a podle plodů.
- Porovnává a třídí šišky jehličnatých stromů podle nápadných a určujících znaků a přiřazuje je k odpovídajícímu stromu.
- Umí rozpoznat běžně známé zástupce listnatých a jehličnatých stromů ve svém okolí, objasní pojem smíšený les.
- Uvědomuje si potřebu vhodného oblečení a obuvi do lesa, umí se vhodnými prostředky chránit před přisátím klíštěte.
- Pojmenuje běžně známé druhy keřů rostoucích u nás podle jejich plodů.
- Uvědomuje si nebezpečí plynoucí z trhání a ochutnávání neznámých plodů.
- Rozezná rozdíly mezi běžně známými druhy jedlých, nejedlých a jedovatých hub.
- Uplatňuje hlavní zásady při sběru hub, uvědomuje si nebezpečí plynoucí z požití jedovatých hub.
- popíše stavbu těla savců a jednoduše vysvětlí od čeho je název savce odvozen.
- Popíše běžné druhy našich savců obývajících les, způsob jejich života (druh potravy).
- Uvědomuje si význam lesa a jeho nezbytnost pro život všech živých organizmů, chápe potřebu
- ochrany lesa a životního prostředí.
3. Tematický celek: Zima
Názvy kapitol: Příprava živočichů na zimu; Živočichové v zimě; Zimní radovánky; Vánoce; Opakování č. 2.
Učivo tematického celku: den zimního slunovratu, zimní měsíce; zimní počasí; pozorování proměn přírody v zimě; příprava volně žijících živočichů na zimu; pomoc živočichům v zimním období (krmelec pro lesní živočichy, krmítko pro stálé ptáky); tradiční předvánoční zvyky (Mikuláš, čert, anděl); druhy zimních sportů a vybavení na ně, ochrana před úrazy; vánoční svátky (Štědrý den, První svátek vánoční, Druhý svátek vánoční); průběh Štědrého dne na základě vlastních zkušeností; lidové zvyky, koleda, betlém.
Očekávané výstupy:
- Jednoduše vysvětlí pojem den zimního slunovratu a čím se tento den odlišuje od státních dnů v roce.
- Na základě vlastního pozorování charakterizuje zimní počasí a viditelné proměny zimní přírody.
- Chápe potřebu pomáhat v zimě volně žijícím živočichům, odlišuje krmelec od krmítka.
- Uvědomuje si, že někteří živočichové se před zimou ukrývají, a proto je nemůže během zimního období v přírodě spatřit, jmenuje příklady.
- Vysvětlí, proč některé druhy ptáků může spatřit v zimě u krmítka (stálí ptáci) a naopak kam a proč odlétají jiné druhy ptáků (stěhovaví ptáci).
- Pojmenuje typické zimní sporty a jejich vybavení, vypráví, jak si v zimě hraje a sportuje.
- Umí se v zimním období chránit vhodným oděvem a při provozování zimních sportů používá vhodné ochranné pomůcky.
- Uvědomuje si význam svátečních dnů, které si připomínáme v zimním období, na základě vlastních zkušeností a zážitků vypráví o průběhu vánočních svátků (Štědrého dne), popíše tradiční zvyky.
4. Tematický celek: Čas
Názvy kapitol: Měsíce; Dny v týdnu, kalendář; Hodiny; Minulost, současnost, budoucnost.
Učivo tematického celku: střídání čtyř ročních období v přírodě; svátky a zvyky udržované během čtyř ročních období; rok; měsíc; týden; pracovní dny, dny volna, svátky; druhy kalendářů; čas; den; hodina, minuta, určování času, minulost, současnost, budoucnost.
Očekávané výstupy:
- Chápe pojmy roční období a rok.
- Ví, kterými dny začínají jednotlivá roční období, a stručně charakterizuje s tím související změny v přírodě.
- Zařadí měsíce do jednotlivých ročních období.
- Orientuje se v různých druzích kalendářů a umí je prakticky používat.
- Určuje čas podle hodin a prakticky využívá základní časové jednotky (hodina, minuta).
- Rozlišuje mezi dějem v minulosti, přítomnosti a budoucnosti.
5. Tematický celek: Domov
Názvy kapitol: Můj domov; Česká republika; Praha; Rodina; Pomoc rodičům; Pokojové rostliny; Domácí mazlíčci; Povolání; Opakování č. 3.
Učivo tematického celku: domov; obec (město, vesnice); bytový dům, rodinný dům; naše vlast,
Česká republika; mateřský jazyk; naše státní symboly (státní vlajka, státní znak, státní hymna); vláda; prezident; znázornění příbuzenských vztahů za pomoci tzv. rodinného stromu; zapojení jednotlivých členů rodiny do péče o domácnost; dodržování zásad bezpečnosti při používání elektrických spotřebičů; pokojové rostliny, péče o pokojové rostliny (zalévání, přihnojování, kypření, přesazování); péče o domácí mazlíčky, bližší seznámení s chovem a způsobem života psa domácího a kočky domácí, názvy samce, samice a mláděte; povolání a jejich druhy (práce manuální a duševní), služby, odměna za práci (plat); rodičovská dovolená, důchod.
Očekávané výstupy:
- Rozeznává několik významů slova domov a vlastními slovy jednotlivé významy popsat.
- Vlastními slovy vyjádří, co pro něho znamená domov.
- Správně chápe význam pojmu obec, popíše obecné charakteristické znaky města a vesnice.
- Umí určit polohu České republiky v rámci Evropy, na vlastivědné mapě České republiky vyhledá hlavní město ČR Prahu a svoji obec.
- Rozlišuje a pojmenovává tři státní symboly ČR (státní vlajka, státní znak, státní hymna).
- Pojmenuje některé běžně známé pamětihodnosti v Praze, uvědomuje si význam Prahy jako sídla
- prezidenta a vlády.
- Rozlišuje blízké a širší příbuzenské vztahy v rodině za pomoci zobrazení tzv. rodinného stromu.
- Uvědomuje si nutnost vzájemné pomoci v rodině a svůj podíl na zapojení se do jednoduchých činností při péči o domácnost (udržování pořádku).
- Chápe nutnost dodržování zásad bezpečnosti při používání elektrických spotřebičů.
- Rozezná běžně známé zástupce pokojových rostlin (fialka, orchidea, dracena, fíkus).
- Chápe potřebu pravidelné péče o pokojové rostliny.
- Uvědomuje si potřebu pravidelné péče o domácí mazlíčky a jejich potřeby (vhodný příbytek, voda, krmení).
- Odlišuje od sebe povolání převážně manuálně zaměřená od duševních, chápe základní význam odměny za práci (plat).
- Rozumí posloupnosti hlavních etap lidského života od dětství přes volbu povolání k založení vlastní rodiny až ke stáří.
6. Tematický celek: Jaro
Názvy kapitol: Jaro; Jarní květiny; Stromy na jaře; Zahrada na jaře; Páci na jaře; Hospodářská zvířata; Domácí ptáci; Opakování č. 4.
Učivo tematického celku: jaro, den jarní rovnodennosti, jarní měsíce; jarní práce na zahradě; jarní květiny, stavba těla kvetoucích rostlin (kořen, stonek, list, květ), rostliny vyrůstající z cibulky x z kořene; vývoj plodu (pupeny, pučení, pyl, opylení, oplození květu, plod), hmyz opylující květy (včela, čmelák, motýl, moucha); ovocné stromy (meruňka, broskvoň); běžně známí zástupci zeleniny; ptáci na jaře, průběh hnízdění ptáků, vajíčka, líhnutí z vajec, ptáčata; chov hospodářských zvířat pro užitek, názvy samců, samic a mláďat hospodářských zvířat; běžně známí zástupci domácích ptáků, názvy samců, samic a mláďat domácích ptáků, chov domácích ptáků pro užitek.
Očekávané výstupy:
- Popisuje viditelné proměny přírody na jaře (např. rašení listů, rozkvétání prvních jarních květin).
- Jednoduše vysvětlí pojem den jarní rovnodennosti a popíše změny, které v souvislosti s ním v přírodě nastávají.
- Jednoduše popíše změny v přírodě na jaře (počasí, růst a kvetení rostlin a stromů, přílet stěhovavých ptáků).
- Jednoduše popíše základní jarní práce na zahradě, rozlišuje setí a sázení. Zná základní životní potřeby rostlin.
- Rozeznává běžně známé zástupce jarních květin (sněženka, bledule, prvosenka, sasanka).
- Popíše stavbu těla rostliny, uvědomuje si, že některé rostliny vyrůstají z cibulky, jiné z kořene.
- Vysvětlí rozdíl mezi bylinou a dřevinou.
- Pozoruje a popíše pučení listů a květů na stromech.
- Popíše vývoj plodu na příkladu ovocných stromů (např. meruňka, broskvoň), pojmenuje běžně známé zástupce opylovačů (včela, čmelák, motýl, moucha).
- Rozlišuje především jarní druhy zeleniny podle způsobu využití částí jejich těla.
- Uvědomuje si prospěšnost ovoce a zeleniny pro zdraví člověka (vitaminy, vláknina).
- Pozoruje průběh hnízdění stěhovavých a stálých ptáků, uvědomuje si nutnost ptáky při hnízdění nerušit.
- Pojmenuje běžně známé zástupce samců, samic a mláďat hospodářských zvířat a domácích ptáků.
- Na základě vlastních zkušeností s výrobky, které používá, rozpoznává užitek, pro který chováme hospodářská zvířata a domácí ptáky.
7. Tematický celek: Lidské tělo
Názvy kapitol: Lidské tělo, smysly; Péče o zuby; Nemoc, úraz.
Učivo tematického celku: stavba lidského těla; smysly; péče o zuby, mléčné zuby, stálé zuby; nemoc (příznaky běžných druhů nemocí, postup při léčení nemoci); chování v případě úrazu, předcházení úrazům (ochranné prostředky).
Očekávané výstupy:
- Pojmenuje základní části lidského těla, rozlišuje jednotlivé části horních a dolních končetin.
- Rozeznává pět smyslů a jejich funkce.
- Uvědomuje si přeměnu mléčných zubů ve stálé.
- Chápe nutnost pravidelné péče o zuby, zná hlavní zásady péče o zuby.
- Rozpozná některé obvyklé příznaky běžných nemocí, ví, jak postupovat při návštěvě lékaře.
- Uplatňuje zásady předcházení nemocem (zdravé složení stravy, otužování, pohybová aktivita).
- Chápe rozdíl mezi prací a volným časem.
- Rozezná vážnější úraz od drobného úrazu, zná zásady ošetření drobných poranění.
- Uplatňuje zásady ochrany před úrazy (vhodné ochranné prostředky).
8. Tematický celek: Léto
Názvy kapitol: Léto; Příroda v létě; Cestování, výlety; Závěrečné opakování.
Učivo tematického celku: den letního slunovratu, letní měsíce; pozorování letních proměn v přírodě; louka, voda, les v létě; dozrávání některých lesních plodů, rostliny kvetoucí v létě; základní druhy hmyzu (včela, čmelák, saranče, kobylka); běžné druhy ryb, vodních ptáků a rostlin vyskytujících se ve vodě a u vody; zásady sběru lesních plodů a jedlých hub; zásady chování v přírodě; cestování, prázdninové výlety možnosti letních aktivit, dětské tábory, dovolená, ochrana zdraví při letních aktivitách.
Očekávané výstupy:
- Jednoduše vysvětlí pojem den letního slunovratu a popíše změny, které v souvislosti s ním v přírodě nastávají.
- Popisuje a pozoruje viditelné proměny přírody v létě.
- Na základě vlastního pozorování charakterizuje letní počasí.
- Vnímá rozmanitost přírody, rozlišuje les, louku, pole, zahradu.
- Uvědomuje si, že člověk krajinu přetváří – mění, využívá a chrání.
- Pojmenuje běžně známé druhy hmyzu, uvědomuje si, že většina z nich vydává charakteristické zvuky (bzučení, cvrkot).
- Rozeznává běžně známé zástupce vodních rostlin a živočichů, chápe, že někteří obývají vodu a jiní se vyskytují v blízkosti vod. Chápe, že je voda důležitá pro všechny rostliny a živočichy.
- Pozoruje a popíše jemu známé lesní stromy, keře a jejich jedlé plody.
- Řídí se základními zásadami při sběru jedlých hub.
- Uplatňuje základní zásady chování v přírodě.
- Na základě vlastních zkušeností vypráví o letních aktivitách dětí (výlety, divadelní představení, návštěva zoologické zahrady).
- Uvědomuje si nutnost dodržovat základní zásady bezpečnosti při letních aktivitách.
Převzato z Metodického průvodce učebnicí s pracovním sešitem PRVOUKA 2 (22-32).
OBSAH
- Úvod
- Orientační návrh časového plánu
- Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět – učivo a očekávané výstupy
- Metodické pokyny viz. METODICKÝ PRŮVODCE