Literární výchova se uskutečňuje při styku žáka se slovesným uměleckým
dílem a to:
Ve spolupráci s esteticko-výchovnými předměty přispívá literární výchova k rozvoji některých nezbytných dobrých vlastností osobnosti a dovedností potřebných k citlivému vnímání a chápání umění a kultury (obrazotvornost, smysl pro rytmus, barvy, pro to, co je krásné apod. )
V literární výchově 2. a 3. r. se žák setkává s díly známých, hlavně českých spisovatelů
dětské literatury. Poznává též naše nejlepší malíře – ilustrátory dětských knížek.
Ilustrace k literárním dílům umožňují intenzivnější vnímání uměleckých obrazů.
Obrázky podporují chuť dětí vyprávět.
Ilustrace si prohlížíme s dětmi většinou před čtením. Při práci s obrázkem se dětský slovník doplňuje novými slovy. Mnohé obrázky je dobře prohlédnout si ještě jednou po přečtení článku. Děti pak zjišťují, které momenty a jak umělec zachytil ve svých kresbách nebo si všímají toho, nakolik kresba doplňuje text. Obrázek je možno posoudit i tak, jak vyjadřuje vztahy mezi jednajícími osobami.
Obrázky v čítankách můžeme rozdělit do čtyř skupin:
Chceme-li v dětech vypěstovat estetické cítění, musíme je naučit milovat umění, krásu mateřského jazyka i přírodu.
Celý článek ve formátu pdf si můžete stáhnout zde.
Převzato z Metodického průvodce čítankami pro 2. a 3. ročník (2-74).