Rychlá objednávka
Vyberte sekci
Nejnovější články
Rychlý kontakt
Nová škola - DUHA s.r.o.
Mgr. Zita Janáčková Nakladatelství Nová škola Brno Mgr. Zdena Rosecká tel: 548 22 12 47 mobil: 774 157 796 e-mail: info@novaskoladuha.cz Franzova 66, 614 00 Brno - Maloměřice ![]() |
Metodické rady - Český jazykČtení s porozuměním - metodika výuky čtení11.05.2016
Číst s porozuměním znamená rozumět tomu, co je vyjádřeno souvislým textem – rozumět myšlenkám autora. Porozumění čtenému lze ovšem vyžadovat jen u textů přiměřených věku žáků (rozumová úroveň žáka, jazyková úroveň… ). Porozumění čtenému textu napomůže:
Vyučování čtení, které vede ke čtení s porozuměním, je možno rozdělit na 4 období (etapy) čtenářského vývoje:
Jednotlivými obdobími neprochází všichni žáci jedné třídy ve stejném čase. Také jednotlivá období jsou u různých žáků jinak dlouhá. Ve třídě se obvykle vytvoří dvě, tři nebo čtyři skupiny žáků, kteří zvládají látku v přibližně stejném tempu a čase. Rozdíly v tempu a čase, kdy jednotliví žáci dosahují určitého stupně čtenářské dovednosti, jsou ovlivňovány různými příčinami: a) inteligencí dítěte (nadání, paměť, bystrost, schopnost soustředit se…) Individuálním schopnostem a rozdílům žáků vyhovuje takový postup vyučování, v němž se látka jednotlivých období stále doplňuje a prolíná, a to i mezipředmětově (vhodnost malých projektů). To umožňuje dětem, které se z nějakého důvodu opozdily, aby získaly nový podnět a novou příležitost k vytvoření základu pro další pokrok ve čtení. Pamatujte na to, že slabším čtenářům pomůže, když se s nimi stále navracíte k jednoduchým textům a umožníte jim vybrat si to, co chtějí předčítat. Vývoj čtenářských dovedností se projevuje v zlepšení výkonu zejména tím, že čtenář: a) Čte správně a s porozuměním slova (izolovaná i ve větách) stále složitější stavby a obtížnějšího obsahu. Pro hlubší porozumění textům má mimořádně velký význam výrazné čtení.
Celý článek ve formátu pdf si můžete stáhnout zde. Převzato z Metodického průvodce čítankami pro 2. a 3. ročník (2-74). Sdílet článek na FB |