Hlasité čtení – stěžejní metoda výuky čtení, zahrnuje:
Tiché čtení – čtení úkolů a pokynů. Lepší čtenáři mohou tiše číst i kratší úryvky z článků (dbejme na kontrolu porozumění přečteného textu)
Výrazné čtení – zahrnuje:
Hlasité čtení je výhodné pro všechny žáky proto, že zlepšuje techniku čtení, učí posl echu a napomáhá porozumění. Při hlasitém čtení jde nejen o čtení, ale i o výraznost při čtení.
Pro hlasité předčítání doporučujeme využívat lepších čtenářů. Jejich příklad motivuje děti k tomu, aby se snažily zlepšit svou čtecí techniku. Při vzorovém předčítání ostatní sledují text (jde o sluchové čtení s přímou účastí zraku), toto cvičení napomáhá zároveň porozumění obsahu čteného textu.
Při společném hlasitém čtení, což je velmi významná metoda tohoto čtenářského období, žák lépe vystihne vzor, přizpůsobí se tempu třídy a získá i odvahu číst sám nahlas. Po těchto přípravách (patří k nim i hlasité domácí čtení a čtení ve dvojici s rodičem), by nemělo činit individuální hlasité čtení procvičovaného textu nikomu potíže. Pamatujte na to, že čtení se dá naučit jen čtením a dávejte příležitost ke čtení i slabším čtenářům. Dbejte na to, aby si žák mohl uvědomit svůj pokrok ve čtení. Vracejte se k již přečteným textům (nezapomeňte dát žákům možnost individuálního výběru textu). Jen radost z úspěchu při čtení může dát základ trvalému zájmu o čtení.
Znaky dobrého hlasitého čtení: správnost, plynulost, výraznost, přiměřená rychlost.
Zvyšováním kvality hlasitého čtení se vytvářejí předpoklady k dobrému tichému čtení.
Číst potichu znamená číst pouze očima bez pohybu rtů.
Jestliže žák při čtení tiše vyslovuje slova a pohybuje při tom rty, říkáme, že čte šeptem.
Vhodné je připravit lístečky s natištěnými pokyny. Např.:
a) Pokyny, které děti po přečtení vykonávají před třídou:
b) Pokyny, které děti na chvíli samostatně zaměstnají:
Poznámka: Až žák pokyn vykoná, druhý ho pro kontrolu přečte. Ostatní posuzují,
zda byl úkol proveden skutečně podle písemného zadání.
Začnou-li žáci číst správně a plynule krátké věty, přidáváme prvky výrazného čtení.
Dáváme pozor na: – čtení slov s předložkami
Pro výrazné čtení je důležitý návyk správného dýchání. Cílem cvičení dechu je, aby se dech poněkud zpomalil, aby se čtenář naučil šetřit s dechem. K výraznému čtení přispívá správná artikulace i modulace hlasu.
Jednoslabičné a neslabičné předložky čteme dohromady s následujícím slovem (podstatným či přídavným jménem). Důraz pak v tomto spojení klademe na první slabiku.
Napíšeme na tabuli několik sloupců, např.:
k dědečkovi |
u cesty |
na strom |
za naší babičkou |
k tatínkovi |
u domu |
na dům |
u mého dědečka |
k Jeníkovi |
u stromu |
na ulici |
pro pěknou pohádku |
k ulici |
u lesa |
na kočku |
na novou zahrádku |
k stromu |
u psa |
na psa |
k veselé holčičce |
k domu |
u slepice |
na auto |
k malé kočičce |
Žáci tyto skupiny nejprve čtou, potom je mohou užívat ve větách.
Při čtení spojek nabádáme děti, aby četly spojky vždy s druhým členem.
Např.: Jeník – a Anička, nikoliv Jeník a – Anička nebo Jeník – a – Anička.
Cvičení tohoto zvyku lze účelně spojit se čtením frází.
Spojování slov s akustickým výrazem významně napomáhá tomu, aby se obraz napsaného slova dobře upevnil a spojil s jeho významem. Prakticky to znamená, že po přečtení daných slov je čteme znovu a říkáme k nim další slova, která původní slova (výraz) blíže charakterizují. Tuto metodu lze využít prakticky u každého článku. Velmi napomáhá k bližšímu pochopení významu slov a porozumění čtenému textu.
Příklady:
červená jahoda, modrá švestka, žlutý banán, zelený list… (Čteme s přívlastkem, čtená slova jsou v tomto případě blíže určována barvou.)
veliké pole, jedlý hřib, sladká meruňka, nové kolo…
dobrý den, babičko; děkuji ti, Petře; promiň, Alenko…
V čítankách jsou pro práci s básnickým textem zařazeny: umělá klasická a moderní poezie, verše lidové slovesnosti, říkadla, rozpočítadla.
Etapy vlastní metodické práce s básnickým textem:
Etapa přípravná – uvádí žáky do celkové atmosféry básně, má soustředit jejich pozornost, citově je zaujmout, vzbudit náladu k prožitku.
V úvodní motivaci mohou být žákům stručně objasněny nesrozumitelné výrazy a obtížnější obrazná pojmenování. Připomeneme méně známá přírodovědná nebo vlastivědná fakta.
Přípravný charakter mají cvičení DHV – správné dýchání, znění hlasu, artikulace, spisovná výslovnost. To rozvíjí celkovou kultivovanost mluveného projevu. Motivace mohou být rozmanité a může se v nich dobře uplatnit tvořivost a vynalézavost učitele. Je třeba dbát, aby motivace byla přiměřená.
První seznámení s básní jako celkem – nejvhodnějším způsobem je výrazné předčítání učitelem nebo jeho recitace básně zpaměti, a to při zavřených čítankách. (Tento způsob nelze ve výuce ničím nahradit.) Může následovat tiché čtení básně dětmi. Zážitek si žáci přitom umocňují, usnadní se i pozdější hlasité čtení textu. (Pro první seznámení s básní lze využít nahrávku.)
Orientační rozhovor – vyjádření prvních dojmů žáků a individuálních stanovisek k danému textu. Učitel upozorňuje na to, co žákům uniklo, pomáhá rozvíjet obrazné myšlení a fantazii svých žáků – to je hlavní smysl rozboru básní. Prožít báseň, pochopit její smysl může žák jen prostřednictvím osobního emocionálního prožitku. Výchovné komentáře a žádné naše moralizování nenahradí absenci tohoto estetického přístupu.
Etapa receptivní – navazuje plynule na etapu přípravnou.
Po úvodní recitaci následuje hlasité čtení básně žáky, a to individuálně i společně.
Dbáme na správnou výslovnost i artikulaci, na správné klesání hlasu.
Rady pro učitele, jak si počínat v básni při čtení konce veršů:
Např.: báseň Nebeské psaní
Vlaštovičky, (pomlka)
co to píšete (bez pomlky)
za písmenka… (pomlka)
Poznámka: Žáci se recitaci učí nápodobou.
Báseň necháme žáky výrazně číst a upozorňujeme je na správné klesání hlasu na konci veršů i na vhodné citové zabarvení, které umožňuje pochopení básně. Tak postupně docházíme ke 3. etapě.
Etapa tvořivá – žák se opakovaným čtením naučil část básně zpaměti, takže ho necháme báseň doučit celou a přejdeme k přednesu básně zpaměti. Je to určitý osobní umělecký projev žáka. Učitel může báseň nebo její část znovu žákům přednést. Některé básně jsou vhodné pro nácvik sborové recitace
Do tvořivé etapy zařazujeme též samostatnou práci žáků spojenou s jejich myšlenkovou aktivitou a tvořivostí – vztahy k výtvarné a hudební výchově – vyjádření prožitku kresbou nebo zpěvem. Nezapomeňte též povzbuzovat žáky k individuálním nebo skupinovým pokusům o básnickou tvorbu.
Příklady otázek a úkolů pro práci s básněmi:
Rozeznáš báseň od pohádky? Jak?
Kdo pro nás píše básně? Řekni nebo v čítance najdi jména básníků.
Rytmizace a melodizace říkadel
Hry s rýmy
Poznámka: Je dobré cvičit paměť dětí častým zařazováním vhodných básní, říkadel
i lidových písní k učení nazpaměť (z čítanek, popř. i z jiné literatury).
Do vyučovacích hodin čtení (nejen v období podzim) je třeba ještě pravidelně zařazovat chvíle na cvičení dechu, hlasu i výslovnosti (DHV).
Příklady cvičení a her DHV:
1. Cvičení dechu
2. Cvičení hlasu – hra na skandování – dvě skupiny povzbuzují dvě družstva (např.: hip, hip, do toho)
3. Cvičení artikulace a výslovnosti
Např.: Čimčarara čim čim, čímpak mluvíš, číčo, čím?
Číča řekne vrabčákovi, přece hlasem kočičím.
Šišli myšli, kam jsme přišli? Na šišlavý vršíček.
Špitá si tu liška s myškou, jak prý strašně šišlá šnek.
Ke čteným textům je vhodné zařazovat rozhovory se žáky. Tyto rozhovory jsou přirozené a srdečné, když vycházejí z toho, co může dítě samo pozorovat, co má ověřeno svou vlastní zkušeností. Takové rozhovory pak navozují atmosféru pohody a veselí a podněcují tak zájem žáka o čtený text. Učitel v rozhovorech nechává žákům volnost, a teprve když jejich myšlenky ustávají, vede je vhodnými otázkami dál.
Na mnoha místech v čítankách je k textu připojena poezie, přiměřená věku dětí. Čtený text doplněný poezií oživuje duši mladých čtenářů, podněcuje jejich fantazii, dává předpoklad k dobrému rozvoji osobnosti dítěte i po citové stránce (téma pro rozhovory).
Výsledek práce ve vyučovací hodině závisí na otázkách učitele. Mnohé otázky jsou pokládány tak, že nabízí žákovi přímo odpověď. Neptejme se dlouhými otázkami. Stačí otázky krátké, které vedou žáka k úvaze o tom, co zná, co pozoroval.
K zimě stačí otázky např.: Kdy začíná zima? Co víš o stromech v zimě? Co o květinách?
Co se děje se Sluncem? Která zvířata můžeme v zimě vidět?
K povídání o vrabci stačí otázky např.: Co víš o vrabci? Jak vypadá? Co víš o hnízdě?
Co o peří? Škodí vrabec? Kde bydlí?
Otázky by měly burcovat žáky k uplatnění jejich zkušeností. Užitečnou rozmanitost vnesou do vyučování rozhovory, ve kterých se ptají žáci jeden druhého i učitele. Otázka i odpověď vyžadují od žáků zvýšenou pozornost. Zároveň učitel pozná, co budí dětský zájem a zvědavost. Je třeba vést žáky k práci, ve které uplatní své úvahy.
Když se v čítance dostanete k hádankám, nezůstávejte jenom u hádání. Učte se hádankám zpaměti a zkuste i něco jiného, např. aby děti hádanky vymýšlely. Děti si procvičí pozornost a vyjadřovací schopnosti, když budou sestavovat a navzájem si dávat své vlastní jednoduché hádanky.
Např.: Dává se do toho špinavé prádlo, když ho vyndáváme, je čisté. Co je to?
Má to dvě nohy, sedává to často na stromě a zpívá to. Co je to?
Když se nám podaří naučit děti při sestavování hádanek vycházet z podstatného znaku, uděláme pro ně mnoho.
Poznámka: Pro 2. ročník doporučujeme ke čtení sešit hádanek Hádej, hádej, hadači
(NNŠ Brno), obsahuje 72 lidových hádanek. Jsou řazeny po šesti; 6 hádanek na jedné straně a 6 obrázků na straně druhé. Po přečtení hádanky žák hledá obrázek, který by mohl k textu hádanky patřit. Texty velmi dobře slouží ke čtení s porozuměním, k procvičování paměti a podněcují k vymýšlení dalších hádanek.
Sborová recitace pomáhá žákům, kteří se sami neosmělí předstoupit k přednesu. Před interpretací musí učitel vyznačit slova, na která se klade důraz, a upozornit na pauzy, aby byl přednes srozumitelný. Dále je třeba přidělit jednotlivé části básně jednotlivým hlasům, skupině nebo celému sboru. Aby byl přednes melodický, je vhodné vybírat hlasy různých výšek i různé síly.
Jednou z forem výrazného čtení je čtení podle rolí. Každý účinkující se musí soustředit na svou úlohu, musí najít svůj tón, intonaci, tempo. Výrazně přečíst svoji roli je lehčí než přečíst celý text (povídku, pohádku). Čtení podle rolí zvyšuje zájem o čtení a podporuje intenzivnější vnímání obsahu. Děti si musí promyslet celý text, vžít se do své úlohy, často je třeba upravit text pro dialog.
Čtení podle rolí připravuje děti na dramatizaci, to je předvádění na scéně, kdy nejen předčítají a přednášejí, ale hrají svoji roli – text reprodukují zpaměti a doprovázejí ho pohyby, gesty a mimikou, vžívají se do charakteru postavy. Při dramatizaci pohádek je třeba zachovávat jejich styl a využít jejich výstižných rčení a obratů.
Jakmile někteří žáci dosáhnou toho, že čtou bez obtíží krátké věty s porozuměním, nebrzdíme je tím, že bychom je nutili číst mnohokrát stejné texty se třídou, ale vytvoříme z nich skupinu, kterou zaměstnáme samostatně.
Lepším čtenářům ukládáme např. úkoly:
Zjišťujeme, jak žáci čtenému textu rozumějí, např.:
Ostatní děti spolu s učitelem pokračují v hlasitém čtení určitého článku.
Máme-li ve třídě několik dětí, které mají při čtení potíže, vytvoříme z nich třetí skupinu. Procvičujeme s nimi čtení podle toho, ve které etapě čtenářského vývoje se nacházejí. Stále čteme nahlas, provádíme nácvik čtení obtížných slov. Zadáváme rovněž individuálně krátká domácí čtení. Nelze přeskočit období nácviku plynulého a správného čtení slov a krátkých vět s porozuměním. Je třeba neustále se vracet k základnímu nácviku čtení. Nezapomeňme na to, že i slabší čtenáři by měli dostat příležitost číst před třídou snadný naučený text. Žákovi tak dáváme možnost se uplatnit, zvyšujeme jeho sebedůvěru a přesvědčení, že je užitečné naučit se číst.
Aby učitel dosáhl co nejkonkrétnějších a nejpřesnějších znalostí žáků, doporučujeme využít poznávání přírody při vycházkách a výletech, pozorování donesených přírodnin a ilustrací z učebnic a encyklopedií.
„Musíme naučit děti tomu, aby si osvojovaly vědomosti nejen z knih, nýbrž také z pozorování nebe i země, dubů i buků.“ (J. A. Komenský)
To znamená: Pozorovat přírodu, seznamovat se s okolím, zabývat se nejjednoduššími pokusy, využívat poznatků z prvouky při čtení a ze čtení nebo českého jazyka v prvouce.
Lze-li ke zvolenému tématu přidat výtvarné a hudební zpracování, jsou prožitky dětí intenzivnější, učivo si lépe zapamatují. Současné psychologické výzkumy potvrzují a zdůrazňují, že dítě myslí ve tvarech, barvách, zvucích a nezbytně potřebuje názorné vyučování, které není vybudováno na abstraktních pojmech, nýbrž na konkrétních obrazech a věcech, které dítě bezprostředně vnímá.
Ve vyučovacích hodinách čtení se čte velmi mnoho, málo času se ale věnuje vyúce čtení. Při vyúce čtení je třeba dbát na čtenářskou úroveň jednotlivých žáků a nesmí se přitom spěchat. Nedostatky je třeba napravovat individuálně, za přímé účasti žáků. Cvičení, která mohou žáci připravovat sami a která je baví připravovat i číst, jsou docvičovací úkoly sestavené podle druhu chyb ve čtení. Naučit žáky číst správně plynule a výrazně s porozuměním není úkol snadný. Dá se ho docílit podněcováním zájmu o čtení a soustavným docvičováním a cílevědomým individuálním odstraňováním čtenářských nedostatků. Učitel musí být trpělivý, žák musí mít snahu a vůli nedostatky překonávat.
Celý článek ve formátu pdf si můžete stáhnout zde.
Převzato z Metodického průvodce čítankami pro 2. a 3. ročník (2-74).