1. Tematický celek: Škola (září)
Názvy kapitol: Poprvé ve škole; Naše škola; Třída; Pozor, semafor; Dopravní značky; Opakování.
Učivo tematického celku: navázání vztahů a seznámení se se spolužáky; škola – seznámení s prostorami školy, s jednotlivými místnostmi, s jejich účelem a vybavením, orientace ve školní budově; nácvik základů společenského chování v konkrétních situacích (chování ve školní jídelně, základní hygienické návyky); třída; školní pravidla (chování o přestávce, udržování pořádku a čistoty ve třídě); organizace školy (zaměstnanci školy); bezpečná cesta do školy; orientace v z dopravních situacích; seznámení s pojmy semafor pro chodce a pro řidiče, dopravní značky; přechod pro chodce; rizikové úseky při cestě do školy.
Očekávané výstupy:
2. Tematický celek: Podzim (říjen, listopad)
Názvy kapitol: Podzim; Zelenina na podzim; Ovoce; Ovoce a zelenina; Jehličnatý les; Listnatý les; Živočichové v lese; Hry na podzim; Opakování.
Učivo tematického celku: zjednodušené vysvětlení přechodu ročního období od léta k podzimu; proměny přírody na podzim; barvy podzimu; sklizeň podzimních druhů zeleniny; zahradní náčiní používané při práci na zahradě; sklizeň podzimních druhů ovoce; poznávání běžných druhů ovoce a zeleniny (se zapojením všech smyslů) a výrobků z nich; základní rozlišení mezi jehličnatým a listnatým lesem (opadávání listů, upozornění na jediný opadavý jehličnatý strom); názvy našich základních listnatých a jehličnatých stromů, vzhled šišek a plodů, jejich názvy (např. jírovec – plodem je kaštan); seznámení se základními druhy živočichů obývajícími les; trávení volného času na podzim (např. pouštění draků, výroba zvířátek z kaštanů, vykrajování dýní).
Očekávané výstupy:
3.Tematický celek: Zima (prosinec)
Názvy kapitol: Příchod zimy; Mikuláš; Hry v zimě; Vánoce; Nový rok; Opakování.
Učivo tematického celku: příprava volně žijících živočichů na zimu, jejich přikrmování (krmelec); pomoc stálým ptákům (krmítko); tradiční předvánoční zvyky (Mikuláš); zjednodušené vysvětlení, proč u nás nastává zima; výběr vhodného zimního oblečení; druhy zimních sportů a vybavení na ně, ochrana před úrazy; příprava a oslava Vánoc (lidové zvyky, křesťanské tradice); Nový rok; kalendář.
Očekávané výstupy:
4. Tematický celek: Čas (leden)
Názvy kapitol: Měsíce v roce; Týden; Hodiny; Části dne; Režim dne; Opakování.
Učivo tematického celku: zjednodušené vysvětlení příčin střídání čtyř ročních období; utváření
základních představ o čase; seznámení s pojmy rok a měsíc; dny v týdnu; ručičkové hodiny, rozeznávání hodin a půlhodin na ručičkových hodinách; typy hodin; den a jeho dělení na části (ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer, noc); režim dne (činnosti v průběhu dne).
Očekávané výstupy:
5. Tematický celek: Domov (únor)
Názvy kapitol: Moje rodina; Můj domov; Vesnice, město; Moje vlast; Doprava ve městě; Důležitá telefonní čísla; Opakování.
Učivo tematického celku: příbuzenské vztahy v rodině; každodenní život v rodině; oslavy rodinných událostí; zapojení jednotlivých členů rodiny do péče o domácnost; seznámení se s pojmem domov; základní rozlišení mezi městským a venkovským prostředím; seznámení se s pojmem vlast, Česká republika; doprava ve městě (druhy dopravních prostředků; seznámení s pomocí, kterou poskytuje záchranná služba (např. u dopravní nehody), hasiči (u požáru), policie (u trestného činu nebo nehody); důležitá telefonní čísla (včetně společného čísla 112); postup při nahlašování neobvyklých situací.
Očekávané výstupy:
6. Tematický celek: Jaro (březen, duben)
Názvy kapitol: Jaro; Květiny na jaře; Zelenina na jaře; Stromy a keře; Zvířata na statku; Domácí mazlíčci; Velikonoce; Hry na jaře; Opakování
Učivo tematického celku: zjednodušené vysvětlení příčin střídání čtyř ročních období; příroda na jaře; základní seznámení se stěhovavými ptáky; stromy a keře na jaře; jarní květiny; seznámení se stavbou těla rostlin; práce na zahradě (sázení sazenic x setí semen zeleniny); strom a keř – základní rozlišení a stavba těla; hospodářská zvířata (užitek, názvy samců, samic a mláďat); domácí mazlíčci; Velikonoce (lidové zvyky); hry v jarní přírodě, druhy vhodných sportů a ochranné prostředky při sportu.
Očekávané výstupy:
7. Tematický celek: Lidské tělo (květen)
Názvy kapitol: Lidské tělo, obličej; Ruce; Hygiena; Nemoc; Úraz; U lékaře; Žijeme zdravě; Třídíme odpad; Opakování.
Učivo tematického celku: základní seznámení s částmi lidského těla; péče o lidské tělo (umývání rukou, těla, čištění zubů); nemoc (příznakyi, chování při nemoci); úraz, předcházení úrazům; vliv stravy na zdraví (pestrá strava, dostatek ovoce a zeleniny, pitný režim); důležitost pohybu a cvičení; třídění odpadu.
Očekávané výstupy:
8. Tematický celek: Léto (červen)
Názvy kapitol: Léto; Les v létě; Prázdniny; Opakování.
Učivo tematického celku: zjednodušené vysvětlení přechodu ročních období od jara k podzimu; pozorování proměn v přírodě (dozrávání ovoce a obilí, kvetení různých druhů květin); seznámení se základními druhy hmyzu; ošetření bodnutí hmyzem; pozorování dozrávajících lesních plodů (upozornění na jedovaté plody); sběr hub (výstraha před jedovatými druhy hub); zásady ochrany zdraví při letních aktivitách (neskákat do neznámé vody, vhodným způsobem se chránit před sluncem, sbírat lesní plody a houby s dospělým člověkem, vyhýbat se neznámým místům a nekomunikovat s neznámými lidmi); prázdninové výlety.
Očekávané výstupy:
Převzato z Metodického průvodce učebnicí s pracovním sešitem a pracovní učebnicí PRVOUKA 1 (11-32).
OBSAH