Rychlá objednávka
Vyberte sekci
Nejnovější články
Rychlý kontakt
Nová škola - DUHA s.r.o.
Mgr. Zita Janáčková Nakladatelství Nová škola Brno Mgr. Zdena Rosecká tel: 548 22 12 47 mobil: 774 157 796 e-mail: info@novaskolabrno.cz Franzova 66, 614 00 Brno - Maloměřice ![]() |
Metodické rady - Český jazykČJ 1 - Výuka čtení v 1. ročníku26.10.2016
Výchozí metodou výuky čtení a psaní je metoda analyticko–syntetická, podpořená vázaným slabikováním. Tato metoda, prověřená mnoha generacemi učitelů, je velmi dobře propracovaná a stále metodicky vylepšovaná pro potřeby současných dětí. Stále se zvyšuje procento dětí, které vstupují do školy s nedostatečně rozvinutými smysly k počáteční výuce čtení, s nesprávnou výslovností, s omezenou slovní zásobou, obecně řečeno děti nezralé. Přibývá také dětí se specifickými poruchami učení, jako je dyslexie nebo dysgrafie. Proto se jednoznačně přikláníme k výuce analyticko-syntetickou metodou, která je nejbližší naší řeči, a proto je vhodná pro největší procento dětí. Z vývojového hlediska jedince jsou slabiky první „slůvka“, která děti vyslovují (pá–pá, má–ma, tá–ta). Je také prokázané, že čtení a psaní úzce souvisí s rozvojem řeči a myšlení. Čtení a psaní se postupně z poznávacích činností stávají dovednostmi tím, že pochody v nich zahrnuté se automatizují. Systém vyučování počátečnímu čtení můžeme rozvrhnout do tří hlavních etap (období): 1. období – jazyková příprava žáků na čtení = období před vyvozením abecedy; 2. období – slabičně analytický způsob čtení = období vyvozování abecedy, dělíme ho do čtyř fází podle vzrůstající složitosti hláskové stavby slabik a slov: a) čtení otevřené slabiky ve slovech; b) čtení zavřené slabiky na konci slov; c) čtení otevřené slabiky ze tří písmen a slov se skupinou dvou souhlásek uvnitř; d) čtení slov se slabikotvorným r, l a slov s písmenem ř, slabikami di, ti, ni, se shluky souhlásek. 3. období – plynulé čtení slov = období po vyvození abecedy, procvičování techniky čtení. Elementární čtení vychází z mluvené řeči šestiletých dětí a z úkolů jejího dalšího rozvoje. Dítě v tomto věku užívá mateřskou řeč v mluvené podobě ve dvou řečových činnostech. Je to mluvení a naslouchání s porozuměním. Mluvená řeč je prostředkem komunikace s okolím. Není však dosud pro dítě předmětem poznávání. Dítě nerozlišuje zpočátku slovo samé od věci, kterou slovo označuje. V mluveném slově tedy nerozlišuje formu slova – zvukovou stránku od jeho věcného významu – obsahu. Z této výchozí situace vyplývá následující:
V celém procesu tedy jde o analýzu a syntézu akusticko-kinestetickou, při níž žák dělí vyslovené slovo na slabiky, rozlišuje sluchem hlásky i za pomoci artikulačních pohybů mluvidel a uvědomuje si pořadí hlásek ve slabice (analýza). Naopak umí najít slova s danou hláskou – na začátku, na konci, uvnitř slova; spojí viděná písmena slabiky ve vyslovenou slabiku (syntéza). Analyticko-syntetické činnosti v oblasti sluchu a zraku se při čtení a psaní neustále prolínají v různém pořadí. Čtoucí dítě – provádí nejdříve optickou analýzu, poznává písmena, vidí slabiky ve slově a spojuje je ve vyslovené slovo – syntéza akusticko-kinestetická. Píšící dítě – a) píše slyšené – provádí nejdříve sluchovou analýzu slova na slabiky, slabiky na hlásky, vybaví si v mozku psací podobu hlásky a provede optickou a grafomotorickou syntézu písmen a slabik ve slovo. b) píše viděné – provede zrakovou analýzu a dále postupuje stejně jako v bodu a). Čtenářské výkony jednotlivých žáků při čtení neznámého, přiměřeně náročného textu zřetelně ukazují stupeň jejich čtenářské dovednosti. K automatizaci čtení určitého typu slabik a slov nedochází samozřejmě u všech dětí současně. Některé potřebují k osvojení mnohem větší počet cvičení a delší dobu. Zkušený učitel by měl sledovat a analyzovat čtenářský proces u jednotlivých žáků i celé třídy a na základě tohoto poznání navazovat včas nový, dokonalejší způsob čtení u jednotlivců i třídy jako celku. Doporučené časové plány jsou tedy jen orientační a vždy záleží na úrovni třídy, jakým tempem bude postupovat.
Převzato z Metodického průvodce k Živé abecedě, Slabikáři a Písankám s kocourem Samem (11-96). Sdílet článek na FB |