Učebnicová sada cíleně směřuje k rozvoji všech klíčových kompetencí žáků – přiměřeně věku, možnostem a schopnostem. Nerozvíjí se izolovaně, ale jsou vzájemně propojeny a doplňují se.
Kompetence k učení: práce s učebnicovou sadou, např. metody a strategie učení, plánování a organizace, vyhledávání, třídění, zaznamenávání informací a jejich následné využití v reálné situaci, pozorování, experimenty, posuzování a poznávání smyslu a cíle učení.
Kompetence k řešení problémů: zařazování různých situací ze života, problémových úkolů – využívání vědomostí a dovedností, rozpoznání, pochopení a řešení problému, nácvik vytrvalosti, trpělivosti, přijetí neúspěchu, nácvik logického uvažování a kritického myšlení, zodpovědnosti za svá rozhodnutí a činy.
Kompetence komunikativní: zařazování činností a úkolů, které vedou k formulování a vyjadřování myšlenek a názorů (rozšiřování slovní zásoby při seznamování s obsahem jednotlivých kapitol), kultivování ústního i písemného projevu, debaty, naslouchání ostatním, spolupráce, respektování odlišného názoru, využívání informačních a komunikačních prostředků.
Kompetence sociální a personální: činnosti vyjadřující spolupráci ve skupině, podíl na vytváření pravidel soužití a spolupráce ve třídě a jejich následné respektování.
Kompetence občanské: rozvíjeny zejména v celcích Místo, kde žijeme a Lidé kolem nás, ale i v ostatních celcích Prvouky 3, např. tradice, kulturní a historické dědictví, společenské normy, práva a povinnosti, zodpovědnost, pochopení ekologických souvislostí a environmentálních problémů, ochrana zdraví a snaha o trvale udržitelný rozvoj společnosti.
Kompetence pracovní: rozvíjejí se při využívání získaných znalostí a dovedností pro další osobní rozvoj, zejména manipulace s různými materiály, práce s nástroji, příprava na budoucnost – profesní zaměření, rozvoj podnikatelského myšlení.
Kompetence digitální: zařazování činností a úkolů vedoucí k rozvoji schopností práce s digitálními technologiemi, nácvik plnění úkolů v online prostředí, implementace používání digitálních technologií pro usnadnění práce.
Převzato z Metodického průvodce učebnicí s pracovním sešitem PRVOUKA 3 (33-32).
OBSAH