Průřezová témata:
Průřezová témata reprezentují okruhy aktuálních problémů současného světa. Patří proto k základnímu vzdělávání jako jeho významná a nedílná součást. Tematické okruhy průřezových témat procházejí napříč vzdělávacími oblastmi a umožňují propojení vzdělávacích obsahů jednotlivých oborů. Témata jsou integrovaná do učebních předmětů. Podmínkou činnosti průřezových témat je jejich propojenost se vzdělávacím obsahem konkrétních předmětů a s obsahem dalších školních i mimoškolních činností žáků. Vytváření příležitosti pro individuální rozvoj a uplatnění žáků i pro jejich vzájemnou spolupráci, pomáhají rozvíjet žákovu osobnost, zejména v oblasti postojů a hodnot.
1. Osobnostní a sociální výchova
Celá vzdělávací oblast Člověk a jeho svět naplňuje dané průřezové téma alespoň zčásti ve všech jeho tematických okruzích a tématech, neboť učivem se stává sám žák, konkrétní žákovská skupina i běžné situace každodenního života. Toto téma se soustřeďuje na osobnost žáka, respektuje jeho individuální potřeby i zvláštnosti, vede ho k poznání sebe sama i druhých lidí, a tím mu pomáhá utvářet praktické životní dovednosti, jako jsou zejména sociální dovednosti a uvědomování si hodnot.
Tematické okruhy tohoto tématu jsou členěny do tří částí, které jsou zařazeny na rozvoj osobnostní, sociální a mravní. Všechny jsou nutné uskutečňovat prakticky, prostřednictvím vhodných her, cvičení, debat a modelových situací.
Osobnostní rozvoj:
Sociální rozvoj:
Morální rozvoj:
2. Výchova demokratického občana
Toto průřezové téma má za úkol vybavit žáka základní úrovní občanské gramotnosti, která vyjadřuje způsobilost orientovat se v demokratické a pluralitní společnosti. V obecné rovině představuje syntézu hodnot spravedlnosti, tolerance a odpovědnosti, v konkrétní rovině potom zejména rozvoj kritického myšlení, vědomí svých práv a povinností a porozumění demokratickému uspořádání společnosti.
3. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
Toto téma má za úkol prohlubovat dovednosti žáků potřebné pro orientaci v evropském a dále pak i v globálním prostoru. Zaměřuje se na porozumění sociálním a kulturním odlišnostem mezi národy, podněcuje zájem o evropské i světové dění. Vzhledem k prohlubující se globalizaci světa má toto téma stále větší význam.
4. Multikulturní výchova
Toto téma umožňuje žákům seznamovat se s rozmanitostí různých kultur, jejich tradicemi a hodnotami. Snaží se vést žáky k respektování odlišností, k rozvoji tolerance a vzájemného pochopení způsobu života jiných národností, ale i různých sociálních skupin v rámci jednoho národa. Na základě poznání této rozmanitosti si pak žáci mohou lépe uvědomovat svoji vlastní kulturní identitu, tradice a hodnoty.
5. Environmentální výchova
Úkolem tohoto tématu je vést žáky k pochopení celkové propojenosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí, zejména k nutnosti postupného přechodu k dlouhodobě udržitelnému rozvoji společnosti a k poznání, že každý jedinec je zodpovědný za svůj vztah k přírodě. Vede žáky k pozorování a vnímání důsledků lidského jednání a snaží se je vést k aktivní účasti na ochraně a utváření životního prostředí.
Toto téma je realizováno zejména prostřednictvím tematických celků Neživá příroda, Živá příroda.
6. Mediální výchova
Smyslem tohoto tématu je poskytnout žákům základnu a dovednosti z oblasti mediální komunikace a práce s médii. Rozvíjí dovednost zpracovat, vyhodnotit a využít podněty, které přicházejí z okolního světa – z médií. Mediální výchova má vybavit žáka základní úrovní mediální gramotnosti, zejména schopnost analyzovat nabízená sdělení, posoudit jejich věrohodnost a vyhodnotit jejich komunikační záměr, dále potom schopnost volby vhodného média jako prostředku naplňování jeho potřeb – zisk informací, vzdělávání, naplnění volného času.
Pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět se nabízejí zejména tematické okruhy:
Učitelé mohou zařazovat tyto okruhy k probíraným tematickým celkům dle vlastního uvážení a konkrétních potřeb.
Jiné vzdělávací oblasti:
Jazyk a jazyková komunikace:
– vybavuje žáka takovými znalostmi a dovednostmi, které mu umožňují správně vnímat různá jazyková sdělení, rozumět jim, jasně a srozumitelně se vyjadřovat, účinně uplatňovat výsledky svého poznání.
Český jazyk a literatura – tematické básničky, úryvky z krásné literatury, říkadla a hádanky s otázkami k textu, které podporují čtenářskou gramotnost, otázky a úkoly k probíranému učivu.
Cizí jazyk – klíčové slovo z dané stránky v angličtině včetně transkripce výslovnosti (doporučujeme při vhodné příležitosti se žáky nacvičit) – na stránkách vpravo dole pod textem kromě stran s opakováním.
Matematika a její aplikace:
Rozvoj početních představ, orientace v čase, měření délky, objemu, hmotnosti, teploty a času, převody jednotek, matematické operace.
Člověk a svět práce:
Tělesná výchova:
Hudební výchova:
Výtvarná výchova:
Dramatická výchova:
Etická výchova:
Převzato z Metodického průvodce učebnicí s pracovním sešitem PRVOUKA 3 (33-32).
OBSAH