Nová škola - DUHA s.r.o.
Edice Čtení s porozuměním
0 Kč
0

Metodické rady - Prvouka

Prvouka 3 - Průřezová témata, jiné vzdělávací oblasti

10.04.2024

Průřezová témata:

Průřezová témata reprezentují okruhy aktuálních problémů současného světa. Patří proto k základnímu vzdělávání jako jeho významná a nedílná součást. Tematické okruhy průřezových témat procházejí napříč vzdělávacími oblastmi a umožňují propojení vzdělávacích obsahů jednotlivých oborů. Témata jsou integrovaná do učebních předmětů. Podmínkou činnosti průřezových témat je jejich propojenost se vzdělávacím obsahem konkrétních předmětů a s obsahem dalších školních i mimoškolních činností žáků. Vytváření příležitosti pro individuální rozvoj a uplatnění žáků i pro jejich vzájemnou spolupráci, pomáhají rozvíjet žákovu osobnost, zejména v oblasti postojů a hodnot.

1. Osobnostní a sociální výchova

Celá vzdělávací oblast Člověk a jeho svět naplňuje dané průřezové téma alespoň zčásti ve všech jeho tematických okruzích a tématech, neboť učivem se stává sám žák, konkrétní žákovská skupina i běžné situace každodenního života. Toto téma se soustřeďuje na osobnost žáka, respektuje jeho individuální potřeby i zvláštnosti, vede ho k poznání sebe sama i druhých lidí, a tím mu pomáhá utvářet praktické životní dovednosti, jako jsou zejména sociální dovednosti a uvědomování si hodnot.

Tematické okruhy tohoto tématu jsou členěny do tří částí, které jsou zařazeny na rozvoj osobnostní, sociální a mravní. Všechny jsou nutné uskutečňovat prakticky, prostřednictvím vhodných her, cvičení, debat a modelových situací.

Osobnostní rozvoj:

  • rozvoj schopností poznávání – vnímání výkladu, práce s textem (všechny formy čtenářské gramotnosti), cvičení paměti a schopnosti soustředit se;
  • sebepoznání a sebepojetí – poznání sebe sama, jedinečnost každého člověka, konfrontace postojů, odlišné názory, zaujetí stanoviska (zejména celek Lidé kolem nás a část tématu Živá příroda – Člověk).

Sociální rozvoj:

  • poznávání lidí – zejména kapitoly Odlišnost a tolerance, Co smíme a co nesmíme, Povolání – rozvoj schopnosti poznávat, respektovat a tolerovat odlišnosti;
  • mezilidské vztahy – celý tematický celek Lidé kolem nás – vztahy v rodině, ve třídě, mezi cizími lidmi, otázky lidských práv, empatie, podpory a pomoci;
  • komunikace – všechny tematické celky – rozvoj komunikativních dovedností při všech činnostech v různých situacích (např. práce s informacemi, řešení konfliktních situací);
  • kooperace a kompetice – rozvoj dovedností v oblasti sebeovládání, připuštění vlastní chyby, omylu, selhání, schopnost korigovat svoje požadavky a nároky, schopnost vést konstruktivní dialog.

Morální rozvoj:

  • řešení problémů a rozhodovací dovednosti – rozvoj dovednosti problém pochopit, rozpoznat a hledat různé varianty řešení při individuálních i kolektivních činnostech;
  • hodnoty, postoje, praktická etika – vedení žáků k uvědomění si morálních hodnot.

2. Výchova demokratického občana

Toto průřezové téma má za úkol vybavit žáka základní úrovní občanské gramotnosti, která vyjadřuje způsobilost orientovat se v demokratické a pluralitní společnosti. V obecné rovině představuje syntézu hodnot spravedlnosti, tolerance a odpovědnosti, v konkrétní rovině potom zejména rozvoj kritického myšlení, vědomí svých práv a povinností a porozumění demokratickému uspořádání společnosti.

  • občanská společnost a škola – třídní pravidla, školní řád, vzdělávání jako cesta k osobnímu rozvoji a budoucímu povolání – postoje;
  • občan, občanská společnost a stát – širší souvislosti, vztah k vlasti, národní hrdost (celek Místo, kde žijeme – Naše vlast), základní práva a povinnosti;
  • formy participace občanů v politickém životě (celek Místo, kde žijeme – Naše obec, Naše vlast, Hlavní město Praha).

3. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech

Toto téma má za úkol prohlubovat dovednosti žáků potřebné pro orientaci v evropském a dále pak i v globálním prostoru. Zaměřuje se na porozumění sociálním a kulturním odlišnostem mezi národy, podněcuje zájem o evropské i světové dění. Vzhledem k prohlubující se globalizaci světa má toto téma stále větší význam.

  • Evropa a svět nás zajímá – základní informace o státech, které s ČR sousedí, sdělování zážitků a zkušeností žáků z cest do cizích zemí, uvědomování si rozmanitosti národů ve světě (celek Místo, kde žijeme – Naše vlast, celek Lidé kolem nás).

4. Multikulturní výchova

Toto téma umožňuje žákům seznamovat se s rozmanitostí různých kultur, jejich tradicemi a hodnotami. Snaží se vést žáky k respektování odlišností, k rozvoji tolerance a vzájemného pochopení způsobu života jiných národností, ale i různých sociálních skupin v rámci jednoho národa. Na základě poznání této rozmanitosti si pak žáci mohou lépe uvědomovat svoji vlastní kulturní identitu, tradice a hodnoty.

  • kulturní diference – jiné kultury, cizí země, způsob života, zvyky, tradice;
  • lidské vztahy – výchova k toleranci a respektování odlišného (celek Lidé kolem nás – Odlišnost a tolerance, Co smíme a co nesmíme);
  • etnický původ – výchova k toleranci a pochopení, respektování;
  • multikulturalita – krása v odlišnosti, vzájemné obohacení (např. v oblasti kultury – knihy, filmy, hudba);
  • princip sociálního smíru a solidarity – obecná platnost lidských práv, nutnost je hájit a dodržovat.

5. Environmentální výchova

Úkolem tohoto tématu je vést žáky k pochopení celkové propojenosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí, zejména k nutnosti postupného přechodu k dlouhodobě udržitelnému rozvoji společnosti a k poznání, že každý jedinec je zodpovědný za svůj vztah k přírodě. Vede žáky k pozorování a vnímání důsledků lidského jednání a snaží se je vést k aktivní účasti na ochraně a utváření životního prostředí.

Toto téma je realizováno zejména prostřednictvím tematických celků Neživá příroda, Živá příroda.

  • ekosystémy – typy krajiny, kulturní krajina a její využívání;
  • základní podmínky života (celek Neživá příroda);
  • lidské aktivity a problémy životního prostředí – lidské činnosti, které narušují životní prostředí, možnosti nápravy;
  • vztah člověka k prostředí – uvážené využívání přírodních zdrojů, spotřeba energií, spotřeba obecně – věci, odpady – třídění, recyklace (téma Ochrana přírody).

6. Mediální výchova

Smyslem tohoto tématu je poskytnout žákům základnu a dovednosti z oblasti mediální komunikace a práce s médii. Rozvíjí dovednost zpracovat, vyhodnotit a využít podněty, které přicházejí z okolního světa – z médií. Mediální výchova má vybavit žáka základní úrovní mediální gramotnosti, zejména schopnost analyzovat nabízená sdělení, posoudit jejich věrohodnost a vyhodnotit jejich komunikační záměr, dále potom schopnost volby vhodného média jako prostředku naplňování jeho potřeb – zisk informací, vzdělávání, naplnění volného času.

Pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět se nabízejí zejména tematické okruhy:

  • Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení;
  • Fungování a vliv médií ve společnosti;
  • Tvorba mediálního sdělení.

Učitelé mohou zařazovat tyto okruhy k probíraným tematickým celkům dle vlastního uvážení a konkrétních potřeb.

Jiné vzdělávací oblasti:

Jazyk a jazyková komunikace:

– vybavuje žáka takovými znalostmi a dovednostmi, které mu umožňují správně vnímat různá jazyková sdělení, rozumět jim, jasně a srozumitelně se vyjadřovat, účinně uplatňovat výsledky svého poznání.

Český jazyk a literatura – tematické básničky, úryvky z krásné literatury, říkadla a hádanky s otázkami k textu, které podporují čtenářskou gramotnost, otázky a úkoly k probíranému učivu.

Cizí jazyk – klíčové slovo z dané stránky v angličtině včetně transkripce výslovnosti (doporučujeme při vhodné příležitosti se žáky nacvičit) – na stránkách vpravo dole pod textem kromě stran s opakováním.

Matematika a její aplikace:

  • klade důraz na důkladné porozumění základním myšlenkovým postupům a pojmům z matematiky a jejich vzájemným vztahům, rozvíjí matematickou gramotnost, zaměřuje se na využití matematiky v reálném životě.

Rozvoj početních představ, orientace v čase, měření délky, objemu, hmotnosti, teploty a času, převody jednotek, matematické operace.

Člověk a svět práce:

  • zahrnuje rozsáhlou oblast pracovních činností a technologií, vede žáky k získání základních uživatelských dovedností v různých oborech lidské činnosti, přispívá k vytváření životní a profesní orientace žáků. Tato oblast vychází z konkrétních životních situací, kdy žáci přicházejí do přímého kontaktu s lidskou činností a technikou v rozmanitých podobách: manipulace – mapa, plánek, buzola, kompas; přírodniny – zkoumání, třídění (herbáře, výstavky), látky, moderní technologie atd.

Tělesná výchova:

  • spojuje pravidelnou každodenní pohybovou činnost se zdravím a využívá nabízené příležitosti: pohybové možnosti a aktivity žáků při vyučování – TV chvilky, pobyt v přírodě a turistika, výchova ke zdravému životnímu stylu a zodpovědnosti za vlastní zdraví.

Hudební výchova:

  • vede k porozumění hudebnímu umění, k aktivnímu vnímání hudby a zpěvu a jejich využívání jako svébytného prostředku komunikace: poslechové, vokální, instrumentální a hudebně-pohybové činnosti (zejména tematické oblasti Prvouky Lidé kolem nás).

Výtvarná výchova:

  • vizuálně obrazné znakové systémy jako nezastupitelný nástroj poznávání a prožívání lidské existence: rozpoznání, pojmenování, porovnání, třídění a vztahy prvků vizuálně obrazného vyjádření, např. barvy, linie, tvary, objem a umístění v prostoru; obrazné ztvárnění jako prostředek pro vyjadřování emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ a osobních zkušeností.

Dramatická výchova:

  • rozšiřuje psychosomatické, herní a sociálně komunikační dovednosti. Zejména sociálně komunikační dovednosti lze rozvíjet ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět během her, ale i v běžné činnosti ve třídě při výuce – spolupráce a komunikace v běžných životních a herních situacích.

Etická výchova:

  • tento doplňující vzdělávací obor prostupuje všechny vzdělávací oblasti, veškeré školní i mimoškolní aktivity – mezilidské vztahy a komunikace, vzájemné poznávání s přihlédnutím k odlišnostem; lidská důstojnost, poznávání sebe sama, kreativita a iniciativa, řešení problémů a úkolů; přijetí vlastního i společného rozhodnutí, učení se pomoci, hledání pomoci při potížích; komunikace citů, empatie, asertivita, sebeovládání, vzory, dělení se, spolupráce, přátelství.

Převzato z Metodického průvodce učebnicí s pracovním sešitem PRVOUKA 3 (33-32).

OBSAH

  1. Úvod
  2. Charakteristika vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět
  3. Učebnicová sada Prvouka 3 – učebnice, PS, IUč
  4. Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět – učivo a očekávané výstupy
  5. Průřezová témata, jiné vzdělávací oblasti
  6. Klíčové kompetence rozvíjené v Prvouce 3
  7. Orientační návrh časového plánu
  8. Metodické pokyny viz. METODICKÝ PRŮVODCE
Doporučené tituly

Sdílet článek na FB

facebook

Ukázka interaktivních cvičení

IUč ke stažení

Katalog 1. stupeň

Katalog 2. stupeň

Bezplatné zapůjčení vzorků

| Hlavní stránka | Novinky | Akční nabídky | O nás | Jak nakupovat | Kontakty
Ověřit CSS!